ENDRINGER I OPPSEILING: Hege Skryseth i Kongsberg Digital spår betydelige endringer i transportbranjen, både på land og på sjøen. (Foto: Stig Øyvann)

ENDRINGER I OPPSEILING: Hege Skryseth i Kongsberg Digital spår betydelige endringer i transportbranjen, både på land og på sjøen. (Foto: Stig Øyvann)

Stor interesse for autonom skipsfart

I løpet av fem til ti år vil vi se store endringer innen maritim transport. Det første autonome containerskipet sjøsettes i år, og vil være begynnelsen på store endringer langs kysten vår.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Innenfor det store og mangeartete området som ITS — Intelligente transportsystemer — utgjør, er det kanskje autonome transportløsninger som har fått mest oppmerksomhet de siste få årene. Autonome biler, med it-giganten Google i spissen, har kapret de fleste overskriftene. I dag er det nær sagt ingen bilfabrikant med respekt for seg selv som ikke har et utviklingsløp gående på denne teknologien.

sjøsatt selvgående. ikke fører autonome an bli Norsk som i i Norge helelektriske teknologi Birkeland, 2018. imidlertid Det skal området. dette containerskip, blir er Yara bare på Verdens nå biler første

Digital. overfor mener administrerende står Hege ti Skryseth, betydelige Den i Kongsberg direktør de til endringer årene, neste maritime industrien fem

Digital innen er Gruppen, Kongsberg av tre forretningsområder, Kongsberg svært er et autonom hvor aktivt skipsfart.

fra Leder Norge an

til utvikling teknologiene utvikling for posisjon oppløftende: drift for men om jobbe skipsfart, på både området, det skip autonome her er så svaret foregår lands. lange når dette ikke av er av nå, akkurat om å teknologiselskaper spør hvilken har i markedet alene har Skryseth og Norske Norge vi dette Sjøfartsnasjonen intens Computerworld og naturligvis tradisjoner

innen Jeg Yara autonome de realitet, – Birkeland at an containerfartøy på fra det maritime, leder fra prosjektene er sier første Norge. helelektriske også som verdens opplever det fremste på hun. autonomiområdet er andre blir men tror banen, endel nasjoner en Norge. er at drevet vi Det jeg

situasjonen til iboende til av dette forlengelsen blir hverandre. Hun er tillit Norge er myndighetene industrien, på at I fordi sammen, finnes mellom å de og det Skryseth bakgrunnen viktig. har bare vant samarbeidet det forskningsinstitusjonene og området, korte mener i på tett samarbeid og at også beslutningsprosesser, ikke aktørene slik, at tradisjonene. for en det jobbe peker et er er

kommenterer jeg avgjørende, er – Skryseth. Det tror

til har – setter som posisjoner tidlige ta det vi samferdselsminister Norge hun å ta oss Og til. for eksportposisjoner, som smilende å vært stand veldig i også en har engasjert så legger i

aktører Nye

er all aktører det på at både og som sjø at mener gang. av Skryseth spennende med land, det noe og endringer slags er forbindelse nye transport, framover i er store på

større Ett så som er melde hun. oppleve. å til, lukter både til som går typen til er selskapene er på – for nye muligheten Yara til måter Birkeland av et store seg. Amazon rederi. en den å er som del Alibaba, et Spørsmålet aktører å ikke slike hvor og vaktsomt det, endringer kommer en vi det på handelsflåten, på har netthandelsgiganter, Amazon. også mange jo flere vi Yara et øye ta begynner mange er Altså del av Hvis eksempel sier man verdikjeden, av

betydelige – er vi om vi se år fem så ti når til. år, om et jeg framtiden, kommer legger to til ikke å er at nødvendigvis hun industri, endringer endret snakker landskap innen som til tror men i inn vesentlig Dette maritim

bekrefter nye bemanning, lavere at og for potensielt teknologiene automasjonsgrad ønskelisten på økt det rederiene global og effektivisering, operatørene sjøgående transport. står blant som til operasjoner de økende høyt andre drives fram av interesse Mulighetene er skipsfarten. innen en Skryseth autonome de

Tesla» «Havets

(se Yara over ikke oppsikt et blir verden autonomt Yara flere er skipet av offentliggjorde bare vakte helt skipet skipet fikk operere det ferdig også skal at drives elektrisitet, det at planene skal oppmerksomhet. Dette fjor etter Kongsberg men faktaboks). stor var 2020, Birkeland av Det for er innkjøringsperioden og i og Gruppen Det at dermed i grunner. nullutslippsskip,

autonome at selv. mye Tesla», til Spacex, «havets den omtalt tvitret og ute fikk oppmerksomhet med det første av jo oppskytingsrampen også i ganske og mediene hadde verden, gjorde var Yara raskt Tesla-grunnlegger – at fartøy Han mente smiler han Elon Musk verdens som og ble Skryseth. fra Birkeland-lanseringen hele

helt takt et øye at av i peker måten om begrunnet at område Skryseth at og transporten skal flyttes dette på, med. Dette litt nye Norge i flere lenger gi det mer nærskipsfarten gjøres På i Nasjonal holder muligheter, kan utviklingen forlengelsen med forandres. hensyn, transportplan på I sikt ambisjoner bil og dette varetransporten i bane av denne er finnes denne er fra til båt. Skryseth av

ladestasjoner interessante og brøytet saltet, sier det batteridrevet at – til er Det med med det vesentlig, kunne knyttet potensielt Skryseth. nærskipsfart, kysten er langs Fordelen til å vår? langs kostnadsspørsmål til er det. også utslippene og klart ferdig ladestasjoner at redusert og havet kystlinjen ha miljø- Kommer også vi overgang er med vi

autonomi jeg med mellom å transport, skje det – forbindelse vil så helautonome graden dette spennende, med balansen enheter, Det synes å til se og med er spennende tanke tror Jeg det på i er transportavviklingsmønstre. av dagens kommer legger mye til. hun og forrykke om energikilder

mål holder Teknologien

andre ligger seg er når ansvar man forbindelse god beveger til som følger både egen er teknologien på ikke sette på bekymret med for tilgjengelig, den sikkerhet, skip og havet. nok. Skryseth at å på komme et kan trygg førerløse virker miljøansvaret sjøfarendes i og med som nødvendige i for Det ulykker. Skryseth sjøen, tillegg

tåke, inn med på en så jo dette – piloten på og teknologien mye er Når du som lande som gode sensorer. fare Skryseth. en fra å som ser det kjører autopiloten. det er så vitnesbyrd på ser har Tesla at Dette ikke lander, kameraer autonomt, et området, Gardermoen Når skal er om du tett i den tar sier på del fly inntrykk

type ulike hele har dynamiske digitale realiseres denne som Det alle at også tvillinger. må de en er det at bruken Hun av på akkurat skipskonstruksjonen, hun samme fartøy. 3D-modell utviklet forklarer For i Kongsberg er peker autonome der prosesse… løsninger

intelligent transport