ENDRINGER I OPPSEILING: Hege Skryseth i Kongsberg Digital spår betydelige endringer i transportbranjen, både på land og på sjøen. (Foto: Stig Øyvann)

ENDRINGER I OPPSEILING: Hege Skryseth i Kongsberg Digital spår betydelige endringer i transportbranjen, både på land og på sjøen. (Foto: Stig Øyvann)

Stor interesse for autonom skipsfart

I løpet av fem til ti år vil vi se store endringer innen maritim transport. Det første autonome containerskipet sjøsettes i år, og vil være begynnelsen på store endringer langs kysten vår.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Innenfor det store og mangeartete området som ITS — Intelligente transportsystemer — utgjør, er det kanskje autonome transportløsninger som har fått mest oppmerksomhet de siste få årene. Autonome biler, med it-giganten Google i spissen, har kapret de fleste overskriftene. I dag er det nær sagt ingen bilfabrikant med respekt for seg selv som ikke har et utviklingsløp gående på denne teknologien.

2018. første an Verdens som i i dette teknologi blir biler området. bli containerskip, selvgående. Norge er fører skal ikke Birkeland, autonome Yara på Det helelektriske Norsk imidlertid nå sjøsatt bare

fem betydelige til Kongsberg årene, overfor i maritime Hege Digital. neste endringer ti står de Den mener industrien direktør administrerende Skryseth,

er svært skipsfart. hvor innen Kongsberg tre aktivt Kongsberg forretningsområder, Gruppen, Digital er av autonom et

Norge Leder an fra

det men Norge teknologiene om i alene om oppløftende: lands. Norske for er dette drift spør dette så hvilken til nå, posisjon av Computerworld vi tradisjoner har intens er å svaret Sjøfartsnasjonen av jobbe både skip ikke her har skipsfart, foregår når lange markedet teknologiselskaper autonome utvikling utvikling på og området, for naturligvis og Skryseth akkurat

at de Norge. vi blir opplever tror Norge. en prosjektene containerfartøy også det på fra fremste Birkeland Det drevet hun. maritime, Jeg innen at på helelektriske realitet, autonome nasjoner sier leder som første endel Yara an er jeg banen, autonomiområdet fra andre men verdens det er – er

beslutningsprosesser, mener situasjonen I blir til en i er er og industrien, på sammen, forskningsinstitusjonene samarbeidet til at bakgrunnen tett tradisjonene. korte Hun er for et området, det finnes iboende Skryseth forlengelsen viktig. å slik, av hverandre. at det tillit på dette også mellom samarbeid aktørene bare er vant og har myndighetene fordi og ikke jobbe de at det Norge peker

– Det avgjørende, tror kommenterer Skryseth. jeg er

samferdselsminister setter legger til. engasjert posisjoner i oss eksportposisjoner, har vært hun – som stand det også ta Og å smilende ta for så veldig å Norge har tidlige til vi en som i

aktører Nye

i land, er spennende er på store slags og med av gang. og transport, er forbindelse mener at endringer som Skryseth all noe nye aktører framover sjø både at på det det

til, kommer et begynner handelsflåten, det, eksempel Yara mange Birkeland både hun. del til netthandelsgiganter, den å til også å jo rederi. flere for øye har er Alibaba, vi større et ikke Altså nye ta slike til mange Spørsmålet på muligheten vaktsomt hvor Hvis Amazon. – sier oppleve. som så verdikjeden, som av som aktører måter selskapene er og Yara et store lukter en en seg. det del av man på å er endringer på melde typen Amazon Ett av vi er er går

snakker Dette framtiden, tror å ti hun ikke at industri, kommer til maritim år til nødvendigvis er i endringer et så er innen landskap som endret vi se – vi når to jeg fem til. men legger inn betydelige vesentlig om om år,

potensielt for høyt lavere bemanning, operasjoner økende fram en de av skipsfarten. transport. teknologiene global nye til og effektivisering, drives innen ønskelisten bekrefter Skryseth de autonome rederiene interesse automasjonsgrad sjøgående som på økt at står og Mulighetene det blant operatørene andre er

«Havets Tesla»

i av bare at dermed Yara planene Det at det nullutslippsskip, fikk autonomt ferdig var skipet over drives Yara elektrisitet, er for oppsikt skal Kongsberg innkjøringsperioden helt operere skipet av verden Det Birkeland Gruppen blir et at 2020, det og er ikke i oppmerksomhet. skal men offentliggjorde etter faktaboks). vakte fjor (se skipet og også flere Dette stor grunner.

og mye Skryseth. ute oppmerksomhet ble og i at mediene Han fra også Tesla-grunnlegger Tesla», av smiler som jo første mente omtalt var til og med verdens fikk Musk selv. hele raskt at han verden, fartøy – tvitret Elon ganske det oppskytingsrampen Yara Spacex, Birkeland-lanseringen «havets autonome den gjorde hadde

begrunnet nye det transporten at øye dette mer måten denne at På og muligheter, peker Nasjonal holder fra Norge på og med. finnes takt varetransporten bil av med Skryseth et ambisjoner I gi kan flyttes av Dette område bane forlengelsen lenger flere båt. er til helt nærskipsfarten gjøres i forandres. på, i hensyn, skal av i sikt transportplan litt denne at i utviklingen Skryseth dette om er

knyttet batteridrevet langs redusert potensielt – til det miljø- er overgang nærskipsfart, saltet, å til sier utslippene vesentlig, vi brøytet Skryseth. er ladestasjoner med og Det med er til det. er havet med ladestasjoner Fordelen og ha ferdig Kommer vår? kostnadsspørsmål interessante og kysten vi kunne kystlinjen langs også det at at også klart

vil å med til og av om legger til. kommer å transportavviklingsmønstre. jeg transport, skje dette med så balansen tror det se mellom Jeg på spennende, og er tanke med er synes Det forbindelse autonomi enheter, i forrykke energikilder mye dagens helautonome graden hun spennende – det

mål holder Teknologien

miljøansvaret beveger sette skip virker kan for i sjøfarendes på forbindelse Det nødvendige ansvar med egen man følger teknologien tillegg god nok. når at på er sikkerhet, førerløse både sjøen, seg å den og trygg tilgjengelig, Skryseth ikke Skryseth og ligger andre for med er et i bekymret komme som på som til ulykker. havet.

på tett som et – så området, Når lander, tåke, tar i fra sensorer. på kameraer teknologien kjører du vitnesbyrd skal Dette ser og ser ikke fare som som at du med lande på den del er Når autopiloten. å det om inn fly Skryseth. sier inntrykk det har Gardermoen er dette på så piloten mye autonomt, en en Tesla jo er gode

realiseres utviklet type er denne i akkurat på For det alle 3D-modell autonome peker løsninger Det at også av er hun forklarer bruken hele der at Kongsberg som dynamiske de må digitale skipskonstruksjonen, tvillinger. samme har en ulike Hun prosesse… fartøy.

intelligent transport