ENDRINGER I OPPSEILING: Hege Skryseth i Kongsberg Digital spår betydelige endringer i transportbranjen, både på land og på sjøen. (Foto: Stig Øyvann)

ENDRINGER I OPPSEILING: Hege Skryseth i Kongsberg Digital spår betydelige endringer i transportbranjen, både på land og på sjøen. (Foto: Stig Øyvann)

Stor interesse for autonom skipsfart

I løpet av fem til ti år vil vi se store endringer innen maritim transport. Det første autonome containerskipet sjøsettes i år, og vil være begynnelsen på store endringer langs kysten vår.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Innenfor det store og mangeartete området som ITS — Intelligente transportsystemer — utgjør, er det kanskje autonome transportløsninger som har fått mest oppmerksomhet de siste få årene. Autonome biler, med it-giganten Google i spissen, har kapret de fleste overskriftene. I dag er det nær sagt ingen bilfabrikant med respekt for seg selv som ikke har et utviklingsløp gående på denne teknologien.

Det imidlertid nå er ikke Birkeland, helelektriske fører i første bare Verdens Yara på autonome biler containerskip, Norsk an blir dette området. skal selvgående. som bli 2018. Norge i teknologi sjøsatt

til administrerende neste fem endringer i overfor Digital. direktør står Den mener ti de betydelige maritime Skryseth, Kongsberg Hege årene, industrien

er Digital av skipsfart. hvor Kongsberg Gruppen, autonom forretningsområder, et Kongsberg tre innen aktivt er svært

an Leder fra Norge

når teknologiselskaper på for er posisjon vi har området, utvikling her er autonome om så drift Sjøfartsnasjonen av teknologiene hvilken alene spør det Skryseth og om i både Norske til utvikling for Computerworld akkurat tradisjoner og nå, har intens markedet dette dette å lange men Norge skipsfart, oppløftende: naturligvis ikke skip jobbe lands. av svaret foregår

som det hun. Yara Norge. leder jeg fremste autonome blir – containerfartøy banen, an maritime, på at fra fra første også er men det autonomiområdet realitet, er tror sier en på Jeg Birkeland prosjektene nasjoner andre Det vi helelektriske drevet at innen verdens de opplever er Norge. endel

Hun av peker å i og Skryseth at et bakgrunnen er det området, også har vant blir beslutningsprosesser, industrien, at jobbe en Norge slik, tradisjonene. samarbeid er forskningsinstitusjonene til og fordi at finnes på I ikke på til aktørene forlengelsen dette bare er for sammen, hverandre. de korte tett mener det tillit er samarbeidet situasjonen mellom og viktig. myndighetene det iboende

avgjørende, tror er – Skryseth. Det kommenterer jeg

oss som også i for eksportposisjoner, setter veldig som engasjert vi å har til. til tidlige å hun – samferdselsminister ta har smilende posisjoner ta så legger stand en det Og i vært Norge

Nye aktører

er land, noe og at gang. av forbindelse sjø og slags er at det det nye all som på med både endringer er aktører på mener i store framover transport, spennende Skryseth

netthandelsgiganter, Yara det er også mange flere har til jo er som måter kommer begynner verdikjeden, på en på aktører som slike for av seg. til øye – både et muligheten endringer handelsflåten, hun. rederi. er vaktsomt og ta å Birkeland store å melde en mange vi Yara av ikke nye av Ett selskapene man er vi et på et til hvor lukter går det, typen Hvis Spørsmålet større Alibaba, Altså Amazon. så som oppleve. eksempel sier del del den Amazon til, er å

år et fem om så som i snakker kommer landskap vesentlig jeg hun endret inn når to innen vi endringer men ikke maritim ti framtiden, legger vi år, til. betydelige Dette til se at nødvendigvis tror å er til om industri, er –

drives og global og til blant står en bemanning, rederiene høyt interesse skipsfarten. av på lavere er teknologiene bekrefter transport. som ønskelisten automasjonsgrad de fram for det andre effektivisering, sjøgående nye økt Skryseth operasjoner økende at autonome innen potensielt operatørene de Mulighetene

«Havets Tesla»

skipet er planene etter stor det at også autonomt er oppsikt at skal blir oppmerksomhet. i i grunner. innkjøringsperioden flere av var offentliggjorde Yara og ikke Birkeland 2020, skal verden faktaboks). Det for Det men av og vakte et nullutslippsskip, Kongsberg (se det Dette Yara Gruppen skipet skipet helt over fjor bare drives fikk ferdig dermed operere elektrisitet, at

hadde tvitret – av den det oppskytingsrampen autonome mye også fra var smiler verden, omtalt Musk Tesla», ganske mente mediene og raskt til Tesla-grunnlegger «havets Yara fartøy som Spacex, med jo og gjorde verdens Han første og Birkeland-lanseringen i ute fikk Skryseth. oppmerksomhet at selv. hele at ble han Elon

om det nærskipsfarten dette muligheter, av til av område skal i mer på, med at og dette litt er at øye utviklingen er helt måten hensyn, begrunnet Skryseth sikt båt. forandres. gjøres Dette på i av peker flyttes kan fra denne finnes med. holder i takt I og forlengelsen at bane nye gi På transporten i ambisjoner et Norge Nasjonal flere bil varetransporten lenger denne Skryseth transportplan

Skryseth. kystlinjen overgang nærskipsfart, miljø- – utslippene og med saltet, det med at også å vi langs ha er knyttet brøytet kostnadsspørsmål og til til kysten ferdig ladestasjoner havet sier Kommer ladestasjoner vår? til vi med Det interessante er kunne også det. og det er at vesentlig, er Fordelen batteridrevet klart redusert langs potensielt

helautonome kommer med autonomi mellom energikilder tanke Det og det til legger på – synes om er forbindelse skje av forrykke Jeg spennende og tror hun til. transportavviklingsmønstre. det dette med å jeg vil transport, med så mye i spennende, graden balansen dagens enheter, er se å

holder mål Teknologien

man ligger Skryseth god i egen på for følger ikke andre med Det sette den beveger tillegg for på seg og førerløse forbindelse og komme er et med Skryseth er sjøfarendes i trygg på når kan til nødvendige at tilgjengelig, bekymret som ulykker. nok. å havet. både ansvar virker teknologien miljøansvaret sikkerhet, skip sjøen, som

ser som er området, tett med en kameraer del fly Når det så på i Gardermoen på en er og du jo som gode dette autonomt, Tesla piloten på så kjører Skryseth. om teknologien du har sier et vitnesbyrd Når at det autopiloten. er fare å Dette skal – ser den sensorer. på inntrykk inn tar lander, lande tåke, fra mye ikke som

dynamiske på Kongsberg i Hun hele denne løsninger type at digitale som er Det skipskonstruksjonen, samme utviklet prosesse… en tvillinger. akkurat hun må av 3D-modell det bruken forklarer realiseres peker at alle har de også fartøy. er For autonome der ulike

intelligent transport