ENDRINGER I OPPSEILING: Hege Skryseth i Kongsberg Digital spår betydelige endringer i transportbranjen, både på land og på sjøen. (Foto: Stig Øyvann)

ENDRINGER I OPPSEILING: Hege Skryseth i Kongsberg Digital spår betydelige endringer i transportbranjen, både på land og på sjøen. (Foto: Stig Øyvann)

Stor interesse for autonom skipsfart

I løpet av fem til ti år vil vi se store endringer innen maritim transport. Det første autonome containerskipet sjøsettes i år, og vil være begynnelsen på store endringer langs kysten vår.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Innenfor det store og mangeartete området som ITS — Intelligente transportsystemer — utgjør, er det kanskje autonome transportløsninger som har fått mest oppmerksomhet de siste få årene. Autonome biler, med it-giganten Google i spissen, har kapret de fleste overskriftene. I dag er det nær sagt ingen bilfabrikant med respekt for seg selv som ikke har et utviklingsløp gående på denne teknologien.

ikke an fører Det containerskip, selvgående. teknologi området. 2018. Verdens i biler i Norge Birkeland, som Norsk bli sjøsatt bare blir autonome helelektriske dette Yara skal på nå første imidlertid er

Kongsberg står Den betydelige administrerende årene, fem Hege i maritime til endringer mener Digital. ti de industrien overfor neste direktør Skryseth,

Kongsberg Gruppen, innen Digital av et Kongsberg aktivt tre hvor forretningsområder, er autonom er skipsfart. svært

fra Norge Leder an

utvikling her for jobbe autonome Norge lange tradisjoner posisjon har teknologiene men skip foregår Norske til Sjøfartsnasjonen alene er naturligvis vi og området, markedet har av svaret om intens teknologiselskaper akkurat hvilken ikke å dette er om lands. oppløftende: det både på for i drift dette Skryseth Computerworld av skipsfart, så når spør og nå, utvikling

banen, Norge. jeg helelektriske det andre blir at – også Jeg realitet, hun. på fra leder er de er det autonome innen er nasjoner at på Birkeland prosjektene Det fra sier som en vi drevet fremste an men autonomiområdet Yara verdens maritime, tror containerfartøy første Norge. endel opplever

industrien, at viktig. at forskningsinstitusjonene er og Norge jobbe hverandre. å blir beslutningsprosesser, er bare til slik, samarbeid dette bakgrunnen mellom Skryseth på situasjonen peker forlengelsen aktørene samarbeidet I et området, fordi ikke at har sammen, tradisjonene. på er i vant mener de det det av tett er og til korte finnes iboende myndighetene en tillit det for også og Hun

jeg tror er Skryseth. Det avgjørende, – kommenterer

har i oss hun som så i å engasjert – å vi eksportposisjoner, en også stand ta Norge det setter til smilende ta samferdselsminister Og for tidlige veldig til. vært posisjoner legger har som

Nye aktører

er som med at nye og både at gang. spennende av store forbindelse det transport, det på og er i mener Skryseth sjø slags land, er endringer all aktører noe framover på

slike oppleve. selskapene muligheten verdikjeden, ikke til som er og det, er aktører den ta på også kommer Birkeland å rederi. netthandelsgiganter, som flere er et Ett del vi et vi på til som begynner del mange Spørsmålet det av et å er er hvor øye mange vaktsomt på både Altså hun. en en melde Alibaba, typen man til, av handelsflåten, å eksempel større jo måter av Yara store seg. går endringer Amazon. sier har for Yara så – nye lukter Amazon Hvis til

til fem endringer år i men om så ikke vi nødvendigvis som til industri, at tror ti framtiden, se landskap Dette om snakker hun to vi er vesentlig endret kommer å maritim et – inn år, betydelige legger innen når er til. jeg

autonome det er som bekrefter skipsfarten. operatørene at effektivisering, global av til står Skryseth ønskelisten drives høyt økende og transport. og fram interesse sjøgående økt på innen blant de Mulighetene nye for de bemanning, rederiene en andre automasjonsgrad operasjoner potensielt teknologiene lavere

Tesla» «Havets

flere ikke Kongsberg faktaboks). over Yara Det grunner. er skal autonomt drives og skal blir elektrisitet, Gruppen for det er et helt Yara Det også fikk skipet Dette oppsikt av dermed nullutslippsskip, oppmerksomhet. i at skipet verden offentliggjorde i at innkjøringsperioden og 2020, det planene at var vakte av men fjor ferdig bare etter stor operere Birkeland skipet (se

autonome mye det fra Musk hele og til også «havets ute oppmerksomhet mediene Spacex, med verdens av – i ble han verden, mente var fikk selv. og tvitret Tesla-grunnlegger smiler at Yara første oppskytingsrampen den Skryseth. Han omtalt hadde Elon og raskt at fartøy gjorde Tesla», som jo ganske Birkeland-lanseringen

til utviklingen av av bane takt i gjøres av båt. Nasjonal gi mer holder område denne med. et at måten På om flyttes ambisjoner dette litt varetransporten øye hensyn, er på, Skryseth og bil nye forlengelsen kan Norge transporten at med skal finnes at sikt flere muligheter, helt I Dette begrunnet på i det dette er peker forandres. i lenger i fra og nærskipsfarten transportplan denne Skryseth

med med også nærskipsfart, og kystlinjen klart ladestasjoner å det. er det kysten er at – ferdig langs med redusert miljø- utslippene er til kunne det Det til knyttet også Skryseth. ha kostnadsspørsmål og at batteridrevet til Kommer potensielt vi vi havet interessante vår? er ladestasjoner brøytet saltet, overgang Fordelen og sier langs vesentlig,

med til. er av Jeg transportavviklingsmønstre. det spennende jeg hun det å forbindelse tror og helautonome enheter, synes er i se vil kommer balansen spennende, og transport, så legger energikilder graden dette Det – forrykke mye dagens med på autonomi å tanke mellom med skje om til

Teknologien mål holder

forbindelse når bekymret tilgjengelig, miljøansvaret seg ligger egen i for som tillegg er som man beveger å sjøen, ansvar er ikke med at ulykker. på trygg teknologien Det nok. havet. virker skip andre nødvendige sette og i og førerløse god sjøfarendes komme til med både på sikkerhet, Skryseth Skryseth for kan følger et på den

så inn tåke, inntrykk Når som Når på jo det kameraer gode om du piloten i mye området, fare teknologien på som ser skal ser er har autonomt, – vitnesbyrd ikke en du Gardermoen på er det del autopiloten. lander, Skryseth. er at fra Tesla dette sier på tett sensorer. den Dette tar og fly et så lande som en kjører med å

3D-modell av dynamiske tvillinger. akkurat Det at at på de også alle må utviklet er Kongsberg hun type prosesse… forklarer bruken hele ulike har peker fartøy. For digitale i der Hun løsninger realiseres autonome samme det en er skipskonstruksjonen, som denne

intelligent transport