ENDRINGER I OPPSEILING: Hege Skryseth i Kongsberg Digital spår betydelige endringer i transportbranjen, både på land og på sjøen. (Foto: Stig Øyvann)

ENDRINGER I OPPSEILING: Hege Skryseth i Kongsberg Digital spår betydelige endringer i transportbranjen, både på land og på sjøen. (Foto: Stig Øyvann)

Stor interesse for autonom skipsfart

I løpet av fem til ti år vil vi se store endringer innen maritim transport. Det første autonome containerskipet sjøsettes i år, og vil være begynnelsen på store endringer langs kysten vår.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Innenfor det store og mangeartete området som ITS — Intelligente transportsystemer — utgjør, er det kanskje autonome transportløsninger som har fått mest oppmerksomhet de siste få årene. Autonome biler, med it-giganten Google i spissen, har kapret de fleste overskriftene. I dag er det nær sagt ingen bilfabrikant med respekt for seg selv som ikke har et utviklingsløp gående på denne teknologien.

blir helelektriske biler i Norsk som dette sjøsatt ikke autonome teknologi bare 2018. fører selvgående. området. an Yara Norge containerskip, Det Birkeland, Verdens på skal nå imidlertid første i er bli

til direktør maritime Hege Digital. fem Skryseth, Den ti står administrerende industrien mener de i betydelige årene, endringer Kongsberg neste overfor

skipsfart. tre er Gruppen, Kongsberg av et Digital hvor aktivt svært Kongsberg er innen autonom forretningsområder,

an Norge Leder fra

vi når å har i dette av her for har alene det er Computerworld utvikling tradisjoner Sjøfartsnasjonen spør Norske om markedet drift er lands. og skip skipsfart, akkurat av foregår nå, intens jobbe teknologiselskaper ikke om oppløftende: posisjon men både autonome lange teknologiene svaret området, og hvilken til utvikling naturligvis Skryseth for Norge dette på så

det – fra men an realitet, på nasjoner som jeg andre er innen at Yara er prosjektene Det blir autonomiområdet fra det at helelektriske Norge. første hun. verdens Norge. de endel autonome drevet en vi tror Birkeland containerfartøy banen, på fremste leder sier maritime, opplever også Jeg er

dette Hun bare på jobbe mener en forlengelsen tradisjonene. situasjonen peker blir også har at samarbeidet at industrien, til mellom bakgrunnen og hverandre. I iboende finnes Skryseth samarbeid det vant er beslutningsprosesser, å at forskningsinstitusjonene aktørene er tillit og sammen, for og slik, korte viktig. er ikke det de myndighetene til et på fordi i Norge området, tett det av er

er Skryseth. jeg kommenterer avgjørende, tror Det –

ta i vi hun å har det en smilende posisjoner som til så også setter til. eksportposisjoner, å i som – vært for samferdselsminister veldig Og Norge har engasjert tidlige oss legger stand ta

aktører Nye

endringer i Skryseth land, som og sjø framover noe at store forbindelse av at med mener spennende på er både gang. det er det på all er transport, nye og slags aktører

større og av melde store Ett seg. å man jo vaktsomt på er Yara å oppleve. et det er del Altså muligheten sier en mange Hvis hun. vi verdikjeden, vi netthandelsgiganter, Spørsmålet en handelsflåten, som har av kommer et for av den til, eksempel går Yara er øye Alibaba, det, endringer ikke Birkeland også selskapene er til til på både aktører lukter er rederi. Amazon. typen nye del slike hvor på Amazon måter til som å ta mange et begynner så – flere som

å et år, kommer til. vi om men landskap er vesentlig maritim endringer til tror år at jeg ti inn endret i – om legger så fem framtiden, to er se ikke industri, som snakker innen vi betydelige Dette nødvendigvis til hun når

økt interesse andre til høyt Mulighetene står på operasjoner de sjøgående som transport. en innen skipsfarten. lavere potensielt er Skryseth bekrefter bemanning, at ønskelisten teknologiene og global av rederiene fram og økende nye drives operatørene blant effektivisering, det for autonome automasjonsgrad de

Tesla» «Havets

drives stor det dermed elektrisitet, bare flere helt Kongsberg det Dette autonomt og Det (se ikke vakte offentliggjorde etter planene at Birkeland Gruppen over innkjøringsperioden skal er 2020, fikk operere er i skipet oppmerksomhet. et men Yara blir oppsikt at av Yara Det skal fjor skipet og verden ferdig at faktaboks). i skipet var også av grunner. for nullutslippsskip,

verden, raskt til han og Tesla», «havets mye fikk Yara gjorde smiler med fartøy fra at Musk og mente jo tvitret selv. Han verdens hele mediene det Birkeland-lanseringen omtalt den oppskytingsrampen Spacex, Skryseth. ute var autonome i ganske Elon og som Tesla-grunnlegger av ble første hadde – oppmerksomhet at også

i lenger er flere denne denne muligheter, peker og forandres. sikt dette Norge det er forlengelsen dette at på, På transportplan Skryseth begrunnet mer transporten øye finnes litt varetransporten måten flyttes hensyn, I båt. nærskipsfarten bane bil helt Nasjonal takt nye av og av av med. holder kan i område gi gjøres på utviklingen med ambisjoner et i at fra skal om Skryseth i til Dette at

ladestasjoner kostnadsspørsmål potensielt utslippene vår? langs med langs at å sier det. miljø- det til Skryseth. saltet, Det og brøytet til og er at klart vi overgang kysten det Kommer interessante ferdig havet redusert ladestasjoner til vi vesentlig, – med også batteridrevet kunne også og nærskipsfart, knyttet kystlinjen er er ha med er Fordelen

spennende, så hun tror Jeg med dagens er det Det mellom med det helautonome transport, på til. og om balansen kommer forrykke vil graden legger synes tanke spennende transportavviklingsmønstre. dette er med i energikilder til forbindelse enheter, se av å – og mye skje autonomi jeg å

mål Teknologien holder

komme førerløse nødvendige virker både er på et at kan ligger sjøen, på ikke følger til for Skryseth og man havet. er i og som bekymret Det andre å sikkerhet, på beveger nok. som skip ansvar sette miljøansvaret egen med sjøfarendes tillegg den ulykker. Skryseth tilgjengelig, trygg med forbindelse når for teknologien i seg god

om skal du området, teknologien på Når Tesla Gardermoen så som på kjører er en kameraer har lande er det et lander, sier dette en så Når inntrykk at å gode del vitnesbyrd fra er – jo ikke tåke, som på tar mye på fly Skryseth. det den ser du piloten fare som ser tett inn med autonomt, sensorer. og i Dette autopiloten.

hele For der alle forklarer en akkurat Det tvillinger. Kongsberg av samme skipskonstruksjonen, på denne er 3D-modell prosesse… hun type i realiseres som de også det fartøy. må at bruken peker utviklet løsninger ulike er har Hun autonome at dynamiske digitale

intelligent transport