Krig om nettleser-tallene

Ulike målemetoder gir svært forskjellige nettleser-tall.

Publisert Sist oppdatert

Microsofts nettleser, Internet Explorer, kan vi bare avskrive. IE er på vei ut, skal vi tro enkelte målinger av nettleser-programmenes markedsandeler.

Andre målinger viser at programmet lever i beste velgående og at Googles Chrome-nettleser ikke er kongen på haugen likevel.

To sentrale målere av nettleser-trafikk er firmaet StatCounter, med hovedkvarter i Dublin, og NetMarketShare, måleverktøy fra California-selskapet Net Applications.

Nylig har StatCounter kronet Google Chrome til kongen over alle nettlesere basert på ferske tall for markedsandel, men Jared Newman, kommentator hos amerikanske PC World, skriver at denne påstanden må tas med en klype salt.

Erkerivalen NetMarketShare er kommet til en helt annen slutning basert på tall fra den første uka i mai, ifølge PC World.

StatCounter gir Chrome en markedsandel på 32,76 prosent, mens Internet Explorer får 31,94 prosent. NetMarkedShare-tallene viser derimot 54,01 prosent for Internet Explorer og 18,85 prosent for Chrome.

Ifølge NetMarkedShare er også Firefox foran Chrome, mens StatCounter hevder at Google Chrome gikk forbi Firefox på slutten av på fjoråret.

Hvordan kan man komme frem til så ulike resultater? Svaret finner man i to viktige forskjeller når det gjelder målemetoder.

Visninger kontra besøk

Begge målefirmaene baserer målingene sine på trafikkdata fra et stort antall nettsteder. NetApplications operer med 40 000 nettsteder, mens StatCounter snakker om tre millioner.

NetApplications måler unike besøkende til hvert nettsted. Dette innebærer at hvis du oppsøker det samme nettstedet to ganger, blir du bare talt som én per dag på det samme nettstedet.

StatCounter på sin side måler sidevisninger. Dette innebærer at samme bruker kan bli talt flere ganger om dagen på samme nettsted.

Man kan finne gode begrunnelser for begge målemetoder, fremholder PC World.

NetApplications hevder at å telle unike besøkende minsker risikoen for at målingene blir utsatt for juks.

StatCounter hevder på sin side at det er altfor vanskelig å måle unike besøkende på en troverdig måte.

PC Worlds kommentator fastslår på sin side at det ikke finnes noe endelig og riktig svar på disse spørsmålene, for de to selskapene måler simpelthen to helt forskjellige ting.

En svært aktiv nettbruker vil få høyere score i tallene til StatCounter, men spørsmålet om aktive brukere skal vektes høyere i markedsandelsmålinger er ganske enkelt bare synsing, hevder PC Worlds kommentator.

Hensynet til geografien

I tillegg til bare å måle rå sidevisningsdata vekter ikke StatCounter sine målinger i forhold til geografien. NetApplications vekter derimot sine målinger basert på en tabell over internett-trafikken i de forskjellige landene, utarbeidet av CIA – og offentlig tilgjengelig. Land som er mer aktive på nettet, vektes høyere.

Begge metoder har sine sterke og svake sider. Et land som har massevis av internett-brukere, men som ikke besøker StatCounters målepunkter, kan få svakere score enn det egentlig har fortjent, men i det minste utfører StatCounter reelle målinger. NetApplications gjør sine prognoser avhengig av data som andre har samlet inn, ifølge PC World.

En konsekvens av dette er at Kina nesten ikke synes i StatCounters tall, noe Microsoft har kommentert grundig. Internet Explorer er uhyre populær i Kina, og selv om landet er kjent for utbredt piratkopiering – ifølge Microsoft-sjef Steve Ballmer er over 90 prosent av Microsofts installerte base i Kina piratkopiert – bidrar StatCounters tellemåte til at Internet Explorer blir holdt nede på statistikken.

I USA viser StatCounters tall at Internet Explorer ligger i ledelsen med 37 prosent markedsandel sammenlignet med 23 prosent til Chrome. Det viser at andre land der internett-bruken er mye lavere, har stor innflytelse på StatCounters statistikk, ifølge PC World.

Men betyr det noe?

Konklusjonen til PC World er likevel at det er liten vits i å krangle om målingstallene for nettlesermarkedet. Det viktigste er at vi har en sterk og aktiv konkurranse mellom Internet Explorer, Firefox, Chrome og de andre nettleserne, og det er det som teller.

Vi forbrukere bør nå i stedet vende oppmerksomheten mot det som skjer i markedet for mobile nettlesere. Det er der mye av veksten vil komme nå, og det er der Apple og Microsoft prøver å sikre posisjonene sine ved å begrense mulighetene til tredjeparts-nettlesere.

Ikke overraskende har StatCounter og NetMarketShare store ulikheter i sine tall for mobile nettlesere også, men det får vi se nærmere på ved en annen anledning, skriver PC Worlds kommentator.