Nettbrett-brukernes viktigste klager

Nettbrett-brukernes viktigste klager

Nettlesere som krasjer og altfor dårlig utvalg av gode apper.

Dette er de viktigste klagepunktene fra nettbrettbrukere.

Brukerne av Apples iPad Air-nettbrett og Amazons Kindle Fire HDX 8,9"-nettbrett er misfornøyd med stabiliteten til nettleserne som følger med nettbrettene.

Brukerne av Microsofts Surface 2-nettbrett klager først og fremst over dårlig utvalg av gode apper.

Dette fremkommer i en gjennomgang av brukermeldinger som er kommet inn til det amerikanske nettstedet Fixya.

Nettstedet har spesialisert seg på å gi brukerbaserte tips og løsninger på problemer med alt fra biler, datamaskiner og en masse annen teknologi til hagebruk, sport og utendørsaktiviteter.

Nettlesere som krasjer

Statistikk som er utarbeidet på bakgrunn av brukermeldingene viser at nettleserproblemer står på toppen av klagelisten fra brukere av iPad Air- og Kindle Fire HDX-nettbrett.

For iPad-brukernes del er det misnøye med at nettleseren Safari krasjer altfor mye, mens Fire-brukerne har tilsvarende klager over Amazons nettleser Silk, melder amerikanske PC World .

iPad mini-brukere har Safari-krasj på andreplass på sin klageliste.

Nesten 30 prosent av de innrapporterte problemene med iPad Air og 25 prosent av problemene meldt inn av Kindle Fire-brukere har å gjøre med henholdsvis Safari og Silk.

Fra eierne av iPad mini med Retina-skjerm gjelder 20 prosent av klagene problemer med Safari-nettleseren.

Problemløsningssvaret fra Fixya er at Safari-brukere ser ut til å støte på problemer først og fremst når de åpner nettsider som benytter Adobes Flash Player. Det å ha mange faner åpne samtidig kan også skape problemer, heter det.

Apple har aldri gitt sin støtte til Flash Player på iOS-operativsystemet, men det innebærer ikke at Safari skal forventes å krasje når man åpner en Flash Player-nettside.

Fixya anbefaler at iPad-brukere tømmer Safari-loggen og sletter informasjonskapslene med jevne mellomrom.

Det samme rådet gis til brukerne av Kindle Fire HDX-brukere som anvender Amazons Silk-nettleser.

Hvor er kvalitetsappene?

Derimot har ikke nettstedet noen løsning på problemet som Surface 2-brukerne har øverst på sin klageliste, mangelen på kvalitetsapper til Surface 2. 25 prosent av klagene dreide seg om dette.

På den andre siden synes det som om Surface 2-brukerne er godt fornøyd med nettleseren som følger med, Windows RT 8.1: Microsoft Internet Explorer 11.

Fixya-rapporten i sin helhet kan du lese her .

Android-nettbrett er ikke omtalt i desember-rapporten, men i oktober-rapporten ble det nevnt at 35 prosent av klagene fra brukere av generelle Android-enheter dreide seg om tilfeldige krasj under bruken av nettbrettet.