Internett ditt nærmeste feriemål

Internett ditt nærmeste feriemål

Reiser er mest populært blant de som handler på nettet. Både kvinner og de over 60 år kommer nå for fullt på netthandelsreiser.
-- Kvinnene har for alvor inntatt internett. Nettet er blitt en trygg og reell kjøpskanal for stadig flere mennesker. Når vi samtidig vet at sju av ti reiser tradisjonelt bestilles av kvinner, er det ikke overraskende at vi også begynner å dominere nettbruken, sier Lena Petersson som er informasjonssjef i Star Tour til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Pressekontoret.

Tidligere i år gjennomførte Star Tour en undersøkelse hvor bort i mot 4.500 kunder på nettstedet startour.no deltok. Over 65 prosent av respondentene var kvinner, en økning på 15 prosent fra en tilsvarende undersøkelse for tre år siden.

-- Når nettbruken blir mer likestilt, inntar også kvinnene nettet når de skal finne feriereiser. Også andre undersøkelser viser at det er mor i huset som stort sett bestemmer feriereisene, og generelt er de flinkere til og mer opptatt av å planlegge reisen for hele følget, sier Petersson.

Gutta på tur

På reisenettstedet Restplass.no er det mer likestilt. Her er fordelingen 50-50 mellom kvinner og menn som bestiller ferieturen. Men i følge daglig leder Jason Eckhoff skyldes dette i stor grad hurramegrundt-turer tatt på sparken.

-- Når det er en familie som skal reise, er det gjerne kvinnen i huset som tar ansvar. Men vi har en ganske ungdommelig profil, med mye salg av storbyferie. En del av brukerne våre er single, og rene gutteturer er nok grunnen til at mange menn bestiller hos oss, sier Eckhoff.

Grått hår inntar internett

Nesten 90 prosent av respondentene i Star Tour undersøkelsen hadde handlet på nett tidligere, mot 63 prosent i 2001. I aldersgruppen 60 pluss hadde over åtte av ti handlet på nett tidligere.

-- Dette er en markant økning, som fremfor alt bekrefter vår teori om at de som før bare var innom nettet for å titte, nå har blitt aktive bestillere. At stadig flere eldre kjøper ting på nettet, bekrefter at det har skjedd en holdningsendring blant folk, sier Lena Petersson.

Vil ha luft under vingene

Jason Eckhoff i Restplass.no er enig:

-- Fra å ha et fokus på kunder i alderen 20 til 40, ser vi at stadig mer av omsetningen vår kommer fra segmentet 40-60 år, sier han.

Nordmenn liker å ha luft under vingene og reiser som aldri før. Og de behøver ikke lenger å snakke med et reisebyrå om alt de lurer på før de bestiller.

-- Særlig gjelder dette personer mellom 20 og 55. Kundene stoler på at turoperatørene, som de ofte kjenner fra før, har trygge nettsider for handel, sier Bård Jervan som er daglig leder hos reiserådgiverne Mimir til Pressekontoret.