Internett større enn radio

Hittil i år har norske annonsører brukt 318 millioner kroner på nett-annonsering. Dette er en økning på 58 prosent.

En stadig større andel av nærinsglivets annonsebudsjetter blir brukt på internett. Så langt i år har norske annonsører kjøpt nett-annonser for 318 millioner kroner. Dette er ifølge INMA - som i samarbeid med Nettforum og Mediebedriftenes Landsforening (MBL) har hentet inn tallene for annonseomsetning på internett - en økning på 58 prosent, sammenlignet med 2002.

Dette mener INMA vil gi en samlet omsetning i år på over 400 millioner kroner.

Det er merkevareannonsering som vokser raskest. Ifølge nettstedet Propaganda, som siterer INMA-sjef Terje Gaupseth, står dette segmenter for en vekst på 72 prosent. I alt har merkevare-annonsørene i årets tre første kvartaler lagt igjen 219 millioner kroner på internett.

Rubrikk-annonsering står til sammenligning for rundt 100 millioner kroner. På dette området er det først og fremst bilannonser som vokser raskt.

Med den høye veksten er nå internett sannsynligvis blitt en større annonsekanal enn radio. I følge Propaganda omsatte de to store komersielle radiokanalene i fjor for rundt 300 millioner kroner.