MOBILSUKSESS: Google lykkes i mobilmarkedet på mer enn én måte, og leverer gode salgstall for andre kvartal. Foto: Istockphoto

MOBILSUKSESS: Google lykkes i mobilmarkedet på mer enn én måte, og leverer gode salgstall for andre kvartal. Foto: Istockphoto

Google vokser sterkt i mobilmarkedet

Eierselskapet til nettgiganten melder om mobilt rekordsalg i andre kvartal.

En vellykket satsing mot økt annonsesalg i mobilmarkedet ga kjempevekst på over 20 prosent og bedre resultater enn analytikerne ventet for Alphabet.

Alphabet Inc er eierselskapet til Google og resten av Google-konglomeratet etter konsernomorganiseringen for et par år tilbake.

Opp over 20 prosent

Selskapet økte omsetningen med 21,3 prosent til 183,62 milliarder kroner (21,5 milliarder USD). Resultatet steg til 41,68 milliarder kroner (4,88 milliarder USD), opp fra 33,56 milliarder kroner (3,93 milliarder i fjor).

Google-konsernet er først og fremst et annonsesalgsselskap, der den spesielle verdien er at de kjenner internettbrukerne bedre enn de fleste. Alle søk, videoavspillinger, epost gjennom Gmail og annen aktivitet i Google-tjenester generer metadata egnet for mer effektiv markedsføring.

Denne detaljerte kunnskapen selges på flere måter, fra annonser til målrettete aktiviteter som prioritering av søkeresultat til gunst for annonsører og andel i salg som genereres fra klikk i Googles søketjeneste.

I tillegg kontrollerer selskapet Linux-varianten AndroidOS, som er operativsystemet for nær ni av ti smarttelefoner, og som selges i milliarden hvert år.

Video nøkkel

Analytikerne har fryktet at posisjonen søketjenester og resten har gitt Google i PC-markedet ikke lot seg overføre til en stadig mer mobilorientert verden. Det ser ut til at bekymringen var ugrunnet.

- De har gjort en eksepsjonell jobb med å flytte seg over i mobilmarkedet og gjøre en effektiv salgsjobb der, sier Colin Gillis, en analytiker hos BGC Partners til Reuters.

I likhet med Facebook og Twitter øker Google innsatsen for å bruke video. Annonsører er villig til å betale ekstra for vellykkete videoer, siden seeren som regel er helt oppslukt i det som skjer på skjermen.

TV-konkurransen

Målet er å hente noe av veksten framover i å konkurrere direkte med reklamefinansiert TV, som er et gigantisk billionmarked. Google-eide YouTube har allerede én milliard brukere, og er blant de største sosiale nettverkene i verden.

Erkekonkurrenten er Facebook, som slapp tall som viste 63 prosent salgsvekst denne uka, det meste fra suksess i mobilmarkedet.

I Norge har Youtube flere vanligbrukere enn Facebook, men kun en tredjedel av Facebooks registrerte brukere, forteller siste SoMe-statistikk fra Ipsos.