ØKNING: Wall Street Journal har sluttet å forholde seg til Googles regler og har opplevd en økning i abonnement selv om dette har gitt lavere rangering ved søk. (Foto: Google)

ØKNING: Wall Street Journal har sluttet å forholde seg til Googles regler og har opplevd en økning i abonnement selv om dette har gitt lavere rangering ved søk. (Foto: Google)

Slutten for gratisartiklene?

Google gir opp regelen om at nyhetssider med abonnement må levere brukere tre gratis saker per dag hvis de ikke vil få reduserte søkeresultater.

Google har i mange år hatt en regel om at brukere uten abonnementer på nyhetssider skal ha et visst antall frie artikler uten å bli hemmet av betalingsmurer når du søker opp artikler. Googles argument for denne praksisen er at denne regelen ville øker nyhetstjenestenes muligheter for å øke antall abonnementer.

Øker ikke

Googles argument har imidlertid ikke vist seg å holde vann og etter vedvarende press fra blant annet giganter som News Corp. og Wall Street Journal, snur nå søkegiganten. Wall Street Journal har sluttet å forholde seg til reglene og har opplevd en økning i abonnement selv om dette har gitt lavere rangering ved søk.

Utvikler programvare

Google sier selv at de nå ser at nyhetstilbydere med betalingsmurer nå er kommet opp i et såpass stort antall at selskapet vil utvikle verktøy for å håndtere dette. Målet er å gjøre det mulig for brukerne å kjøpe artikler med et enkelt klikk samtidig som utgiverne sitter igjen med informasjon om brukeren i form av epostadresse. Google planlegger også å lage verktøy som gir utgiverne muligheter for å nå brukerne med personlige tilbud. Hva dette eventuelt kommer til å koste utgiverne er uklart.

Facebook er også i gang med utvikling av liknende tjenester og Apple har allerede inkludert abonnement i sin egen News app.

Les om: