PÅ TUR: Volvo er nærme kommersiell testing av selvkjørende biler, de venter bare på en svenske lovendring.

PÅ TUR: Volvo er nærme kommersiell testing av selvkjørende biler, de venter bare på en svenske lovendring. (Foto: Volvo)

Neste år blir Volvo selvkjørende

Om et år års kjører Volvoen av seg selv, men det er et stykke igjen før kan slippe rattet for alltid.

Den svensk/kinesiske bilprodusenten Volvo forbereder 100 selvkjørende biler som skal inn i bilprodusentens store pilotprosjekt "Drive me". Høsten 2017 skal de første kundene få bilnøkkelen i hånden. Det kommer til å bli den hittil største testen av autonome biler i verden, skriver IDG.se

- Frem til nå har vi jobbet enkeltstående prototyper for å forstå hvilket sensor-oppsett som kreves. Det å lage en bil som kjører av seg selv i demo, er ganske enkelt. Det gjør alle. Men å være sikker på at den alltid gjør de riktige tingene, det er vanskelig, sier Marcus Rothoff, som er sjef for prosjektet, til IDG-nettstedet. 

På nett med skyen 

For at bilene skal se sine omgivelser har de mer enn 16 sensorer. Kameraer, laserradar, gps og ultralyd - skal gi bilene et 360 graders oversikt over omgivelsene.

Samtidig skal bilene motta informasjon fra Volvos skytjeneste, om trafikk, veidekke og kart.  

For eksempel har Volvo allerede introdusert automatisk detektering av is i veibanen gjennom sitt samarbeid med Ericsson og med basis i Volvo Cloud, en utviklingsplattform som drives av Ericsson.

LES OGSÅ: Volvo ikke redd for Apple og Google

Bilene er imidlertid ikke avhengig av skyen, men henter ned tilstrekkelig informasjon for en langtur .

Alle beslutninger skal uansett tas i bilen, så Volvo opplyser at å miste forbindelsen til nettet ikke er noen sikkerhetsrisiko.

Tatt noen år

Det har snart gått tre år siden siden Volvo snakket om sine planer. Nå snakker alle produsenter om sine planer for selvkjørende biler.

LES OGSÅ: Slik snakker bilene sammen

Volvo gikk imidlertid nylig ut og fortalte at de tar det fulle ansvaret når føreren slår på autopiloten. 

- Sier vi at vi er ansvarlige så kan vi ikke slippe bilen når som helst, og det hadde sikkert vært det samme for Tesla om de hadde lansert en funksjon som lar deg gjøre noe annet bak rattet, sier Marcus Rothoff. 

Fortsatt er det imidlertid slik at loven definerer føreren som den ansvarlige. For at Volvo skal kunne gjennomføre tester, og med virkelige kunder, må svensk lov endres. Her er det en utredning på gang av svenske myndigheter hvor man allerede har forslått noen justeringer som skal tre i kraft i mai neste år. Dette har imidlertid ikke besluttet i den svenske Riksdagen.

Rothoff er optimist.

- Det ser ganske lovende ut. Trer den i kraft kan vi jobbe med ekte kunder og få deres reaksjoner på hvordan det er å sitte i en selvkjørende bil, sier Rothoff.

Ifølge IDG.se håper Volvo å kunne begynne å selge bilene rundt 2020.

LES OGSÅ:– Apple-bil produseres i Østerrike

iot