iPhone 3.0 støtter MMS

iPhone 3.0 støtter MMS

Til sommeren kan du sende MMS-meldinger med foto og lyd fra iPhone.

Apple har nå kunngjort neste versjon av operativsystemet til mobiltelefonen iPhone og musikk- og videospilleren iPod touch, med over 100 nyheter for brukerne og 1000 nyheter for programutviklerne.

LES OGSÅ: Rask iPhone-start hos Telenor

Snart kan du bruke iPhone ikke bare til spill, musikk, internett og e-post, men også til å sjekke blodtrykk og insulin-behov.

Endelig MMS

Blant de mest etterspurte forbedringene er støtte for MMS-meldinger og muligheten til å klippe, kopiere og lime tekst og andre data mellom forskjellige programmer, for eksempel fra e-post til egne notater.

Endelig kan man også kopiere og synkronisere notater på iPhone med notater på en Mac eller Windows-pc.

Dessuten kommer push-oppdatering for varsling uten at man må kjøre bakgrunnsprosesser som stjeler mye strøm og datakraft.

Gratis

iPhone 3.0-operativsystemet blir tilgjengelig til sommeren – noen dato er ikke spesifisert – og vil være gratis for alle iPhone-brukere.

LES OGSÅ: 10 ting vi vil ha til nye iPhone

Systemet vil også være kompatibelt med den opprinnelige iPhone-modellen fra 2007, men uten støtte for enkelte funksjoner, som MMS og stereo Bluetooth. Alt dette vil fungere i iPhone 3G.

iPhone-operativsystemet er også det som driver iPod touch-musikkspilleren. Her må brukerne betale i underkant av 10 dollar for å oppgradere. Prisen i Norge blir ikke kunngjort før programvaren blir tilgjengelig.

Selv om Apple hittil har gitt inntrykk av at de ikke har tatt det massive kravet om MMS-støtte i iPhone alvorlig, er kravet nå likevel innfridd. Man kan nå sende både foto- og lydfiler via MMS til alle på kontaktlisten. For at MMS-løsningen skal fungere, må den også støttes av mobilselskapene.

Redigere talebeskjeder

I tillegg har Apple lansert et nytt iPhone-program kalt Voice Memo der man kan lage talebeskjeder via den interne eller en ekstern mikrofon, redigere lydmeldingen i iPhone og sende den via e-post eller MMS.

Foruten et meget høyt antall nyheter for programutviklere har iPhone 3.0-operativsystemet mye nytt for den vanlige iPhone-bruker også. Høyt oppe på ønskelisten står klipp-og-lim, og nå er ønsket innfridd.

Klipp- og lim-bobler

Når man tapper to ganger med fingeren på tekst i for eksempel en e-postmelding, blir teksten kopiert, og den kan limes inn i en annen melding eller et annet program ved at man tapper to ganger til.

LES OGSÅ: Suksess for norsk iPhone-radio

Det hele styres via «bobler» merket klipp ut, kopiér og lim inn.

Man kan klippe og lime for eksempel fra e-post til notater, eller kopiere tekst fra internett-sider. Løsninger gjør det også mulig å sende e-post med flere enn ett bilde-vedlegg.

Landskapsmodus

Et annet ønske som er innfridd, er muligheten til å holde iPhone i landskapsmodus i stedet for i vanlige portrettmodus når man skrive inn tekst. Da får man et mye bredere tastatur – iPhone har som kjent et «virtuelt tastatur» der man «tapper» med fingeren for å skrive.

Tidligere kunne man vri iPhone i vannrett posisjon når man surfet på internett i nettleseren Safari. Nå fungerer dette også når man skriver e-post, notater og sms-meldinger.

Fra spill til Oracle

Under presentasjonen hos Apple ble det vist mange slags eksempler på hva iPhone nå kan brukes til.

Spillprodusent Electronics Arts var der og viste hvordan man via iPhone for «ordentlige penger» kan kjøpe nytt inventar til spillet Sims. For eksempel kan man kjøpe et stereoanlegg i det virtuelle huset som kan spille musikken fra iPod-musikkspilleren som er innebygd i iPhone.

LES OGSÅ: Her får du gratis iPhone

Fra den motsatte enden av skalaen var forretningsdataselskapet Oracle der og viste hvordan iPhone kan varsle at bedriftens lager er i ferd med å gå tomt for enkelte varer eller komponenter.

Push-oppdatering

Push-oppdateringer har lenge vært et brukerkrav, og Apple kommer med det til iPhone nå. Dette er en erstatning for bakgrunnsprosesser og gjør det mulig å varsle om innkommende data uten at programmer må kjøre i bakgrunnen og dra unødig mye strøm og datakraft fra telefonen. Blant annet blir det enklere å legge inn et direktemeldingssystem som for eksempel MSN Messenger.

Push-funksjonen kalles Apple Push Notification og gjør det mulig for utviklere å legge inn en mekanisme som varsler brukerne med lyd, tekst eller et slags varselskilt som kommer opp på skjermen.

Med iPhone 3.0 får utviklere bedre muligheter enn før til å legge inn kartfunksjoner i forskjellige programmer. Her har Apple samarbeidet med Google for å legge inn en ny versjon av programmet Kart som gjør det lett å vise kart inne i andre programmer.

Søk overalt

iPhone 3.0 byr også på en ny søkefunksjon som ikke fantes tidligere og som gjør det mulig å søke i all informasjonen som er lagret i telefonen – og utenfor. Søk skjer via et nytt skjermbilde kalt Spotlight.

Med iPhone 3.0-operativsystemet installert kan iPhone-enheter lettere kommunisere med annen maskinvare, for eksempel høyttalere for å spille iPod-musikken.

Sjekker blodtrykket

iPhone kan også lett kobles til annet utstyr, for eksempel medisinsk utstyr. Via en håndlenke kan du få sjekket blodtrykket kontinuerlig over tid. Nyttig for oss som stadig må til legekontroll på grunn av høyt blodtrykk.

Blant nyhetene er mulighet til direkte og automatisk oppkobling mellom flere iPhone-telefoner som befinner seg i nærheten av hverandre. Via Bluetooth søkes det automatisk etter andre iPhone-telefoner i nærheten som kjøre samme spill eller program. Selve kommunikasjonen skjer derimot via trådløst lokalnett.

Andre nyheter er økt YouTube-støtte, støtte for flere språk enn før, bedre sikkerhetsfunksjoner med økt beskyttelse mot datatyveri, utvidet foreldrekontroll, enklere kalendersynkronisering mellom iCal, Yahoo, Google og Oracle, og mye annet.

Nye salgskanaler

Apple lanserer ikke bare en ny versjon av operativsystemet, men også nye måter å distribuere iPhone-programmer på. Foruten å selge programvare på vanlig måte via App Store er det mange programvareselskaper som ønsker at kundene skal kunne abonnere på programvaren deres, og de som lager spill, vil at brukerne skal kunne kjøpe nye spillnivåer direkte i spillet. Distributører av elektroniske bøker vil gjerne ha elektronisk bokhandel hos App Store, og aviser vil selge abonnement til elektroniske avisutgaver.

Mange av disse ønskene vil Apple innfri gjennom en nye løsning i iPhone 3.0 kalt In-App Purchase, hvor man direkte i programmet får opp betalingsløsningen til Apples iTunes-butikk, som App Store er en del av.

På iPhone 3.0-lanseringen kunngjorde Apple nytt utviklerverktøy med over 1000 nye API-er – Application Program Interface-moduler som skal gjøre det enkelt å utvikle ny programvare for iPhone.

I dag finnes det over 25 000 iPhone-programmer å velge blant i Apples online-butikk App Store. Mye er gratis, og mye er billig, fra noen få kroner til 50-60 kroner.

800 millioner nedlastinger

På åtte måneder er det registrert over 800 millioner nedlastinger fra App Store.

Alle programmer som legges ut hos App Store, må godkjennes av Apple. 96 prosent av programmene blir godkjent, de fleste i løpet av sju dager eller enda kortere tid, ble det opplyst på iPhone-pressekonferansen.

Siden den første iPhone-telefonen ble lansert sommeren 2007 og frem til utgangen av 2008, har Apple solgt over 17 millioner enheter i 80 land. 3G-versjonen som ble lansert i fjor sommer, bidro til å sette fart i iPhone-salget.

I tillegg brukes operativsystemet i iPhone også i iPod touch, musikk- og videospilleren som ser ut som iPhone, men som mangler telefon-funksjonene. Dermed brukes iPhone-operativsystemet på over 30 millioner enheter.

Apples pressekonferanse ble holdt i selskapets hovedkvarter i Cupertino sør for San Francisco, i en bygning kalt Apple Town Hall.

Foruten utvalgte pressefolk var det en god del utviklere til stede fra firmaer som lager programvare for iPhone.

Ifølge Apple er deres utviklerprogramvare lastet ned 800 000 ganger, og over 50 000 personer er med i gruppen av såkalte betalte programutviklere for iPhone.

Opplegget går ut på at Apple beholder 30 prosent av inntektene fra salget av programvare via deres online-butikk App Store, mens 70 prosent går til utviklerne og utviklerfirmaene.

60 prosent av utviklerne har ikke lagd programvare for Apple-plattformen tidligere.