Iphone - tidenes hype?

Iphone - tidenes hype?

Mon tro hva Nokia tenker? En ny musikktelefon har trolig skapt mer forhåndsomtale enn noe produkt siden Windows 95 og 1964-modellen av Ford Mustang.

Apples Iphone har fått mer mediedekning i forkant av lanseringen enn noe annet produkt før, hevder eksperter på markedsføring overfor finansnettstedet Bloomberg News.

Analytiker Michael Gartenberg i Jupiter Research anslår at Apple bruker om lag 100 millioner dollar på markedsintroduksjonen. Det er omtrent halvparten av hva Microsoft brukte på Windows 95, men har altså gitt større uttelling.

Sitt eget liv

Apple er en av få merkevarer som er i stand til å skape en egen mystikk rundt sine produkter.

- De skaper et ryktesvirr som lever sitt eget liv, sier Matt Williams i firm Martin Agency til Bloomberg.

Som flere har pekt på før dem, mener markedsøringsekspertene at Apples "less is more"-taktikk fungerer etter hensikten. I motsetning til for eksempel Microsoft, forteller Apple minimalt om sine produkter før de er klare for salg.

Dermed skapes en opphaussing blant selskapets mange tilhengere. Mang en journalist har irritert seg grønn over Apples knappe informasjonsstil, mens i salgsøyemed ser informasjonsminialismen ut til å fungere.

LES OGSÅ: Ti ting vi hater med Apple

Attpåtil blir kampanjen billigere, siden mye av opphaussingen kommer fra andre enn selskapet selv.

Det er anslått at Iphone vil få en vanvittig salgskurve, tross den ublu prisen (499 dollar) for en musikktelefon med to års binding til et dyrt abonnement, fra 60 til 220 dollar i måneden, hos telegiganten AT&T.

Mustang

En ekspert sammenligner lanseringen med Ford Mustangs ankomst i 1964. Reklamefilmen ble vist overalt, med Motown-stjerna Martha Reeves dansende rundt i en av Detroits bilfabrikker syngende på hiten "Heatwave" .

Mustang var med i Bond-filmen "Goldfinger", prydet forsidene på Newsweek og Time og kom akkurat tidsnok til å friste den nye eksplosjonen av bilkunder født i USA rett etter krigen. Mustang solgte 418 000 eksemplarer det første året.

Markedsføringsekspertene mener også at Apples markedsføring har en egen evne til å fange opp tidsånden. Iphone ble introdusert på Consumer Electronics Show i Las Vegas i januar, samtidig med masse andre og mange lignende produkter, blant annet fra Motorola. Noen som husker hvilke?

Bygger opp

Deretter fulgte korte reklamesnutter på nettet, der kjendiser og legender som Marilyn Monroe og Robert De Niro ledsaget teksten "hello" fulgt av "Coming in June". De nyeste reklamefilmene viser hva man kan oppleve med Iphone, og bygger slik perfekt opp forventningene til lanseringen,mener ekspertene.

LES OGSÅ: Iphone funker ikke i Europa

Legg for øvrig merke til at vi her i IDG skriver Iphone med stor i, slik egennavn skrives på norsk. Apple vil nok helst at vi skriver iPhone, som selvfølgelig også er et ledd i markedsføringen. Smart nok, for stort sett funker det.

Et selskap fra New Zealand ble for øvrig nylig saksøkt for å bruke bokstaven i på samme måte som Apple.

LES OGSÅ: - Kom ikke her og kall deg iPop

I morgen er ventetiden over i USA. Europa og Norge får ikke telefonen på en god stund ennå, og typisk nok kan eller vil ikke Apple si et ord om saken. Så får vi se. Som britene sier; "the proof is in the pudding" .