Ipod kåret til beste merkevare

Ipod kåret til beste merkevare

Google er nummer to. Teknologinavn tar seks av de ti første plassene i en amerikansk rangering av de sterkeste merkevarene i 2005.

Plassen bak de to tekno-ikonene inntas av ingen ringere enn Oprah Winfrey, foran Ebay og byen Las Vegas (sic!).

Internett- og teknologidominansen på listen viser en bred appell i det amerikanske markedet for disse produktene og tjenestene.

- Selskaper som har en proaktiv tilnærming til sine merkevarer er i en langt bedre posisjon til å få et sterkt omdømme blant kundene, noe navnene øverst på denne lista er gode eksempler på, sier daglig leder Alen Adamson i Landor Associates, firmaet som står bak rangeringen, i en melding.

Av andre interett- og teknologi-merkenavn som gjør det bra, er Amazon.com (7.plass), Yahoo! (9.) Yahoo og Xbox 360, satelittradiostasjonen Sirius og DVR-teknologi (på 8.plass: altså digitale videopptakere; litt pussig at dette kan defineres som merkenavn, kanskje? red.anm)

Viktige trender for øvrig: Britney Spears og Donald Trump er ut og Oprah Winfrey inn. Amerikanerne har dessuten gjenoppdaget skuespillere og manus: med andre ord, realityfjernsyn er ut (endelig! red.anm.) og (u)tradisjonelle tv-serier inn, takket være blant annet "Frustrertre fruer" og "Lost".

Dessuten: USA vil ha mindre biler: såkalte SUV-s (disse digre, vulgære terrengbilene med gelender og firehjulstrekk) taper i konkurransen med miljøvennlige, slankere biler i det amerikanerne kaller hybrid-klassen, der bensintankene er kombinert med for eksempel hydrogentank eller elektrisitet.