Ipod vil falle fra mp3-tronen

Ipod vil falle fra mp3-tronen

Ipod-æraen er over om et år, tror ekspertene.

Steve Jobs' rolle som kongen av digitalisert musikk kan stå for fall. Det gjenstår toppen 12-18 måneder av hans tid på tronen. For nå kommer konkurrentene for fullt.

 

Tallene imponerer: Apples produkter står i dag for nær 80 prosent av salget av mp3-spillere og 75 prosent av salget av digitalisert musikk over internett. Ipod Shuffle har tatt over markedet for flashminne-spillere og Itunes' Podcast  har på kort tid fått flere millioner abonnenter.

 

Men tallene tilslører også: Apple selv peker på at det nå er lastet ned 500 millioner låter fra Itunes. Men når dette deles på 20 millioner solgte Ipoder, betyr det at hver Ipod-bruker har kjøpt i snitt 30 låter, tilsvarende to-tre cd-er.

 

Dessuten er mp3-markedet fortsatt marginalt i forhold til salget av cd-er: 98 prosent av alt musikksalg skjer utenfor nettet, ifølge analyseselskapet Gartner.

 

Hovmod står for fall?

 

Helst av alt vil plateselskapene at de slipper til konkurrerende musikkbutikker i Ipod-markedet, men da møter de sterk motstand i Apple, sier kilder i plateselskapene til cnn.com.

 

- De fører en monolog. Kort oppsummert sier de at "dette er hva vi vil" og hvis du mener noe annet blir du oppfattet som en idiot. Det er som å forhandle med en kult, sier en plateselskapdirektør som vil være anonym.

 

Plateselskapene har satt som mål at 25 prosent av musikkomsetningen skal være digital innen 2009. De vil derfor ha flere aktører inn i markedet, og en rekke store konkurrenter, som Sony, er snart klar med konkurrerende tjenester.

 

Samsung og Sony

 

Creative Labs er den største konkurrenten til Ipod per i dag, med rundt ni prosent av markedet. Men analytikerne har større tro på kjemper som Sony og Samsung. Begge står klare med tunge satsinger, og markedet er langt fra mettet. Bare 11 prosent av befolkningen i USA har mp3-spiller.

 

Samsung har en målsetning om å bli global markedsleder innen 2007.  Målet avvises som vel ambisiøst av ekspertisen, men sørkoreanernes raske suksess i mobiltelefon-markedet  forteller om et selskap som kan sin markedsføring. Bare Nokia og Motorola selger flere mobiltelefoner, ifølge Strategy Analytics.

 

Sony kom seint i gang, men er allerede nå markedsleder innen mp3-spillere i Japan. Snart relanseres Sonys digitale musikkbutikk Connect. Sony er et av de få selskapene som i likhet med Apple kan tilby kombinasjonen spillere og tjenester under samme merkevare.

 

Microsoft og nye mobiler

 

På tjenesteområdet er selvfølgelig også Microsofts MSN en viktig aktør å følge med på. Nettbutikken deres har vært i drift en stund, uten å oppnå noe stort gjennombrudd. Men nye tjenester vil bli lansert i året som kommer, deriblant en abonnementjeneste. 

 

I tillegg kommer en rekke nye mobiltelefoner med langt bedre mp3-spillere, som blir reelle utfordrere til Ipod og andre spillere. Mobiloperatørene ventes å følge opp med tjenester skreddersydd for mobilabonnentene.

 

Apple selv samarbeider med Motorola om en Itunes-mobil.