It-ansatte kaster bort arbeidsdagen

Ansatte i norske it-avdelinger kaster bort store deler av arbeidsdagen på å løse ad hoc-problemer, ifølge en ny undersøkelse.

Annen hver it-stilling går med på å løse ad hoc-problemer, men samtidig mener tre av fire at de har kontroll på oppgavene i it-avdelingen. Dette kommer frem i en undersøkelse gjennomført av Norstat, betalt av rådgivningsselskapet Syscom.

 

- Dessverre tror jeg det står enda verre til i norske it-avdelinger enn det undersøkelsen har klart å avdekke. Hadde tre av fire norske it-avdelinger virkelig definert hvilke tjenester de leverer organisasjonen, ville ikke nesten halve arbeidstiden gått med til brannslokking, sier administrerende direktør i Syscom Pål Nome.

 

100 spurte

 

Undersøkelsen ble gjennomført i desember 2005. 100 norske og 100 danske it-ansvarlige i bedrifter med mer enn 100 ansatte ble spurt om hva de brukte arbeidstiden til, og i hvilken grad avdelingens tjenester var klart definerte.

 

Undersøkelsen viser at 42 prosent av de ansatte i it-avdelingene bruke mellom en og to arbeidsdager i uka på ad hoc løsning av brukerproblemer. 16 prosent av de spurte brukte mer enn to dager i uka.

 

Syscom på sin side er ute etter å selge inn ITIL-rådgivning som er et rammeverk for implementering av beste praksis-løsinger i it-avdelinger.

 

Pål Nome mener at norske toppledere ville ha gått av å innføre ITIL-prosesser fordi det er ikke it-avdelingenes feil at de er ustrukturerte, men ledelsens mangel på riktige prosesser.