HÅR FOR GOD SAK: Movember er i gang, og det er bare å la barten gro ut. 

It-barten er på lufta

IT-BARTEN 2016: Barte-måneden Movember er i gang. Computerworld følger it-bransjens oppfinnsomhet og giverglede for å fremme menns helse.

Publisert Sist oppdatert

November hvert år stiller menn over hele verden ansiktet til disposisjon for å reklamere for arbeid som fremmer menns helse. Gjennom nettsidene til Movember kan du bruke din bart til mer enn å reklamere – andre kan donere penger på barten din.

Det som driver initiativtakerne bak Movember er at alt for mange menn dør i for ung alder. En viktig årsak er rett og slett av menn ikke tar egen helse på alvor. Dette ønsker Movember å gjøre noe med.

Movember ble startet av en vennegjeng i Australia i 2003, og har siden spredd seg bredt. Nå har det blitt et årlig event over hele verden - også i Norge.

Tre gode saker

Opprinnelig samlet Movember inn penger til forskning på prostatakreft, men over tid har ønsket om å påvirke menns helse positivt ført til flere satsinger. I år gis det penger til tre områder:

Mens innsatsen mot prostatakreft fortsetter med uforminsket styrke, gis det nå også penger til bedre behandling og proaktiv støtte til gutter og menn som rammes av testikkelkreft.

I tillegg rettes søkelyset på psykiske problemer blant menn, og aksjonen ønsker å de negative aspektene ved maskulinitet og følgene dette kan få for psykisk helse. 

It-barten

For femte år på rad arrangerer Computerworld It-barten, et nettverk der it-bransjen kan samles og ha en uhøytidelig kappestrid om hvem som samler inn mest penger til saken. 

Alt du trenger å gjøre er å registrere deg i det sosiale nettverket til Movember. I tillegg til å være med individuelt, kan jobben din starte et lag, der donasjonene akkumuleres.

Til slutt kan du melde laget (eller bare deg selv) inn i Computerworlds konkurransenettverk «It-barten». Her kan du følge med på hvordan din arbeidsplass ligger an i forhold til konkurrenter og andre i bransjen.

Kort sagt: November er måneden for å legge selvhøytideligheten på hylla, dyrke bart og bidra til en god sak som angår svært mange rundt oss.

… og ikke glem at bart først og fremst er gøy (i tillegg til å være veldig stilig, selvfølgelig).