It betyr noe

It betyr noe

Bagasjen kom fram når den skulle. Og jeg fikk beskjed. Det er ingen selvfølge.
Jeg glemmer aldri hvor overrasket jeg ble da jeg for mange år siden for første gang fikk opp "Welcome, Mr Soiland" på en minibank-skjerm i utlandet. Hvordan kunne minibanken vite hvem jeg var? Ikke hadde jeg tenkt på at bankkortet kunne inneholde mer enn tall.

Siden er vi blitt bedre vant. På mange hoteller er det en selvfølge at det står en personlig velkomsthilsen på fjernsynet når du kommer inn på rommet. Og banken har dårlig kundebehandlingssystem hvis saksbehandleren ikke har opplysningene om kundeforholdet på skjermen før hun løfter av telefonrøret.

Likevel ble jeg overrasket da jeg nylig ble ønsket velkommen til flyplassen i San Francisco. Følelsen fra minibanken var ikke langt unna. Hvordan visste damen i høytaleren at jeg kom akkurat med det flyet og hvorfor ble jeg beæret med slik ære? På grunn av overbooking hadde SAS sendt meg via Chigago i stedet for Seattle. Bagasjen dro derimot den planlagte ruten via Microsofts hjemby. Ifølge den nye planen skulle jeg komme fram en drøy time etter det opprinnelige skjemaet. Bagasjen måtte jeg regne med å etterlyse, fikk jeg beskjed om København.

Ved et lykketreff fant jeg ut at det var mulig å rekke et tidligere fly fra Chigago til San Francisco. En velvillig United Airlines-mann ved gaten foretok de nødvendige tastetrykk og slapp meg ombord. Etter nærmere 20 timer på reisefot kom jeg dermed til California noen minutter tidligere enn etter den opprinnelige planen. På vei ut av flyet i San Francisco begynte jeg så smått å bekymre meg for hvor i verden bagasjen min befant seg. Som de fleste bekymringer viste deg seg at også denne var totalt bortkastet. Jeg hadde såvidt rukket å rusle 20 meter bortover ankomsthallen før den milde høytalerstemme kunne melde "Herr Søiland, bagasjen din ventes til bagasjebånd tre om noen minutter".

Her har jeg altså reist halve jorden rundt. Og så får en dame på et kontor opp en melding på skjermen om at denne ubetydelige passasjeren, uten gullkort eller noe, kanskje lurer på hvor bagasjen er.

Mulig jeg er sentimental. Mulig dette bare skulle mangle i 2004. Men jeg kan ikke la være å fascineres av hvor godt it-systemer kan fungere. Ikke minst i en flybransje som ikke er kjent for å ha de mest moderne it-løsningene i verden, men derimot er notorisk berømt for å rote bort folks bagasje.

"It does matter". Hvis noen skulle være i tvil om det.