It-boom ga dårlig uttelling

It-boom ga dårlig uttelling

It-distributørene pumpet ut mer varer enn noensinne i fjor, men priserosjon ødelegger festen. Ingram Micro fortjener likevel en skål.

Norges it-distributører ventet at 2005 skulle bli et jubelår. På en måte fikk de rett: salget gikk som det suste, men det kraftige fallet i prisene har medført en vekst på kun 1,82 prosent, skriver IDGs fagblad IT-BRANSJEN.

 

Bladet har samlet inn de norske nøkkeltallene fra ikt-distributørene og har fått inn omsetningstall fra 32 distributører, inkludert de 20 største.

 

Det viser seg at de to store lokomotivene Scribona og SMG opplever en kraftig nedgang i omsetningen. Hos Scribona faller salget med 9,4 prosent, mens SMGs salg faller med 8,4 prosent.

 

Tynn margin

 

SMGs resultater offentliggjøres ikke før i august, men Scribonas tall ser ikke gode ut. 35 millioner kroner i driftsresultat gir en driftsmargin på 1, 27 prosent. I fjor var driftsmarginen på 2,48 prosent etter et driftsresultat på 75 millioner kroner.

 

Noen av omsetningen har gått til Ingram Micro og Actebis. Begge har satset stort på HP. Ingram er også en av de store vekstvinnerne. Hele 45 prosent vokste selskapet med i fjor. IngramMicro, som for øvrig er verdens største it-distributør, har slitt lenge i Norge.

 

Pølsekiosk

 

- Det er ikke lenge siden konkurrentene kalte oss en liten pølsekiosk. Nå etablerer vi oss som en av Norges største distributører, sier norgessjef Ketil Ødegaard.

 

En annen vekstvinner er nisjedistributøren Commax som vokste med 46 prosent i fjor.

 

Hele saken er publisert i månedens utgave av IT-BRANSJEN.