Abraham Foss, administrerende direktør i Teliasonera Norge. (Pressefoto)

INN FOR Å SPARE MER: Norgessjef Abraham Foss i Teliasonera skal spare en milliard kroner innen 2017. Foto: Teliasonera

100 dagers vekst i Teliasonera Norge

Ferske kvartalstall med omsetningsvekst og kundenedgang i Norge etter oppkjøp og ny ledelse. En milliard til skal spares innen 2017.

Omsetningen i Teliasonera Norge nådde 2,28 milliarder kroner (2,4 milliarder svenske kroner) i andre kvartal i år, som var det første hele kvartalet for virksomheten etter oppkjøpet. Dette er opp fra 1,9 milliarder kroner (2,01 milliarder SEK) i forrige kvartal.

Regnskapsbedring

Resultatet endte på 625 milliarder kroner (657 millioner SEK), opp fra 368 milliarder kroner (387 millioner SEK) i kvartalet før. EBITDA-marginen bedret seg fra 18,8 til 27,3 prosent. Denne marginen fikk skikkelig juling i første kvartal, der den falt fra 33,1 prosent i siste kvartal i fjor.

Antallet mobilkunder falt til 2,452 millioner fra 2,485 millioner i første kvartal. ARPU falt fra 256 til 238 norske kroner per måned. Det kom totalt 961.000 nye kunder i samband med oppkjøpet, som alle ble overført til eget nett i andre kvartal. Selskapet hevder at nedgangen i antall kunder fra første kvartal utelukkende skyldes en grundig opprydning i kunderegistrene i forbindelse sammenslåingen.

Til gjengjeld økte bruken til 299 minutter per måned, opp fra 284.

I fasttelefoni falt kundeantallet med 3.000 til 46 000.

4G-fornøyd

Norges-sjef Abraham Foss er i sum fornøyd med resultatene etter det første hele kvartalet som nytt selskap.

– Vi nådde 90 prosent befolkningsdekning av 4G før planlagt, selger nesten bare 4G-telefoner i våre butikker og gjennomførte en overføring på 1 million kunder fra andre nett til vårt, forteller Foss.

– Vi leverer bra på både omsetning og EBITDA og er fornøyd med ARPU-utviklingen. Årsaken til at ARPU er litt ned fra første kvartal er fordi dette er det første hele kvartalet med alle kunder fra alle våre brands. Organisk har ARPU vokst med om lag to prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.

En milliard skal bort

Framover jakter selskapet på nye synergiinnsparinger.

– Mange synergier er tatt ut allerede, og vi har identifisert et synergipotensial på om lag en milliard svenske kroner innen 2017 sammenlignet med 2014, sier Foss.

– Vi opplevde også en veldig god kundeutvikling i juni måned, hevder Foss.

På konsernnivå nådde hele Teliasonera 27,1 milliarder svenske kroner i omsetning. Det var en vekst på 8,5 prosent. Resultatet i andre kvartal ble 3,7 milliarder svenske kroner, en nedgang på 6,2 prosent.

It Bransjen