21 prosent økning i pc-salget

21 prosent økning i pc-salget

Salget i andrekvartal økte med en tosifret prosentandel for tredje kvartal på rad.

82,9 millioner pc-er ble sendt ut andre kvartal i 2010. Det er 20,7 prosent mer enn andre kvartal i 2009, ifølge analyseselskapet Gartner. Selskapet hadde forventet en vekst på 19,3 prosent, men spådde altså 1,4 prosentpoeng feil.

- De foreløpige tallene for andre kvartal indikerer en forbedring i pc-markedet som skjer for tiden. Dette er det tredje kvartalet på rad med tosifret prosentvekst sammenlignet med samme kvartal året før, sier analytiker Mikako Kitagawa.

Forbrukernes kjøpevilje vokste med omtrent 13 prosent i andre kvartal. Snittprisene for salg fortsetter å dale, men i en mye mer langsom hastighet sammenlignet med de forrige to år, forklarer hun.

Salget av minibærbare gikk faktisk tilbake en smule i andre kvartal, for første gang på en stund.

- Vekstraten i salget av minibærbare er fortsatt større enn vekstraten til det helhetlige mobile pc-markedet, men minibærbare sank til 20 prosent sammenlignet med 70 prosent de to siste kvartalene, sier Kitagawa.

HP fremdeles på topp

Det er fremdeles HP som er kongen med sin markedsandel på 17,4 prosent. Men HP-veksten kvartal over kvartal er lavere enn snittveksten kvartal over kvartal. Årsaken er at HP har forsøkt å beskytte marginer i nøkkelregioner, og har dermed for eksempel ikke deltatt i den agressive priskrigen i Asia-området. Ifølge Gartner har HP også underprestert i Europa, Midt-Østen og Afrika-regionen (EMEA), der den mobilveksten har vært lav i det profesjonelle markedet.

Acer har andreplassen ifølge Gartner, med markedsandel på 13 prosent. Analyseselskapet peker på solid pc-salg i EMEA og i Asia-området. Veksten er på 31,6 prosent.

Dell klokker inn på tredje med 12,4 prosent og med vekst på 19 prosent. Gartner peker på fremgang i proffmarkedet som årsak til at Dell i årets andre kvartal hadde sitt andre kvartal på rad med tosifret prosentvis vekst. Forbrukermarkedet er fortsatt en utfordring for selskapet, ifølge Gartner. (Her skal det riktignok nevnes at de lærde strides om tallenes tale. IDC gir Dell andreplassen og Acer tredjeplassen, med markedsandel på henholdsvis 13 prosent og 12,6 prosent.)

Dernest følger Lenovo med 10 prosent markedsandel og hele 47,2 prosents vekst.

På femteplass er Asus med 5,2 prosents markedsandel og svimlende 78,5 prosents vekst. Toshiba ligger rett bak på sjette med 5,1 prosents markedsandel og 27,5 prosents vekst.

Forventer økt bedriftssalg i EMEA

I vår region, EMEA-regionen, var det stor forbrukeretterspørsel etter mobile løsninger i alle land.

- Vi forventet at andelen av minibæbare skulle trekke seg tilbake, men de holdt seg på 20 prosent av det totale mobile pc-markedet, som indikerer deres permanente tilstedeværelse i pc-markedet til EMEA. Proffmarkedet for pc-er har blitt mer påvirket av både økonomiske forhold og av prisstablisering, og vi forventer at etterspørselen tar seg opp andre halvår 2010, sier analytiker Ranjit Atwal.

Det sentrale Øst-Europa hadde landene som vokste kjappest, etterfulgt av Vest-Europa og dernest Midt-Østen og Afrika. Økonomiske uroligheter i Portugal, Italia, Hellas og Spania ga en usikkerhet i EMAs pc-markedet som førte til mer flyktig etterspørsel.

I EMEA er det Acer som er på topp (21,3 prosent markedsandel, vekst på 37,1 prosent), etterfulgt av HP (19,7 prosent, vekst på 15,2). Dell (9,2 prosent, vekst på 10,8) er på tredje, på fjerde er Asus (8,5 prosent, vekst på 96,5) og på femte følge Toshiba (5,7, vekst på 22,8).

Salget gikk generelt sett meget bra i andre kvartal, ifølge Atwal.

- Mens første halvår i 2010 har vært sterkt og drevet av forbrukermarkedet, vil andre halvår i år i økende grad bli mer avhengig av bedriftsmarkedet. De økonomiske usikkerhetene og de offentlige, barske tiltakene kan forskyve etterspørselen til slutten av 2010 eller til og med 2011, sier han.

Les om:

It Bransjen