Abelia legger ned Innovasjon

Abelia legger ned Innovasjon

I alt stillhet har Abelia Innovasjon gått inn i historiebøkene. - Vi ønsker å konsentrere oss om lobbying, sier Paul Chaffey.

Kunnskapsorganisasjon Abelia har lagt ned Abelia Innovasjon fra starten av dette året, uten å gi begivenheten noe stor oppmerksomhet. Abelia Innovasjon har lenge vært et satsingsområde for Abelia, men organisasjonen mener det er på tide til å begrense oppgavene.

- Abelia Innovasjon var en spesiell konstruksjon, hvor både medlemmer og ikke-medlemmer kunne møtes om prosjekter. Vi ønsker å fortsette slike aktiviteter under flagget til Abelia, slik at det blir enklere å forholde seg til det, sier Paul Chaffey, daglig leder i Abelia, til Computerworld.

Det er ifølge Chaffey ikke mange aktiviteter igjen som ligger under Abelia Innovasjon.

- Det handler egentlig mest om å ikke brande dette her som et eget tilbud. Bak dette ligger en del strategitenkning. De faglige fora i Abelia Innovasjon var møteplasser for fagfolk. Vi ønsker å bevege oss mer i retning av å drive med det som er viktig for ledelse i teknologibedrifter. Altså næringspolitikk og rammebetingelsene for å gjøre forretning, sier han.

LES OGSÅ: Medlemsdryss til fagnettverk

Abelia er fremdeles involvert i noen prosjekter, som In2China sammen med Innovasjon Norge, som skal bringe norske kunnskapsbedrifter til Kina. Men for slike prosjekter er ikke en egen avdeling nødvendig.

- Vi hadde ulike prosjekter, som samlet folk med helt ulik bakgrunn i Abelia Innovasjon. Den faglige summen gikk ikke opp for oss. Da fikk vi behov å tydeliggjøre oss som arbeidsgiverorganisasjon. Vi ønsker å være en næringspolitisk pådriver.

Betyr det at dere ikke er interessert i innovasjon lenger?

- Nei, vi har intensjonen å videreføre dette. Men vi er mer opptatt av hvordan man må lede en teknologibedrift enn den faglige teknologien i seg selv, sier Chaffey.

Han mener det vil gjøre Abelia sterkere på de kjerneområdene.

- Vi må prioritere virkemidlene vi har. Da ønsker vi å være med å skape debatt, og drive med lobby for å endre rammebetingelsene for næringslivet. Vi må følge hva skjer i markedet, næringslivet er i endring, dermed må vi justere våre aktiviteter til enhver tid.

Les om:

It Bransjen