Amazon kjøper Twitch

Snappet opp spilltjeneste foran nesen på Google. Kjøper Twitch for milliarder.

Publisert Sist oppdatert

Dager etter det ble kjent at Amazon vil utfordre Googles mektige annonseposisjon på nettet, posisjoner e-handelsgiganten seg som spilldistributør og kjøper spillnettstedet Twitch for 970 millioner dollar. Tjenesten gjør det blant annet mulig å følge spillere av dataspill i sanntid. Og Amazon lover at Twitch skal få videreutvikle tjenesten.

- I likhet med Twitch er vi ekstremt opptatt av kundene og vi liker å tenke annerledes, og vi ser frem til å lære av selskapet og hjelpe dem til å utvikle seg enda raskere, sier Amazon-sjef Jeff Bezos i en pressemelding.

Selskapet regner med å sluttføre kjøpet i løpet av året.

Millioner av besøkende

Ifølge Twitchs egne tall hadde tjenesten mer enn 55 millioner besøkende i forrige måned. Det ble produsert 15 millioner minutter innhold av en millioner brukere. Dermed får Amazon en betydelig plattform for å strømme video, inn i sitt selskap.

Foruten også å tilby spill som tjeneste har Twitch fungert som en kringkaster av innhold fra større spillbegivengeter som den store spillkonferansen E3.

Analytiker Lewis Ward i IDC sier til Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste at avtalen er viktig for Amazon. Den vil nemlig gi selskapet en massiv base av lojalespillere og brukere av strømmetjenester - som kan vise seg å bli svært lukrative i annonsesammenheng.

Det gikk lenge rykter om at Google førte oppkjøpssamtaler med Twitch, men Amazon trakk det lengste strået.

Ifølge Ward er avtalen også positiv for Twitch og deres brukere siden de nå vil kunne nyte godt av Amazon massive kapasitet og erfaring på web services og skytjenester.