Amazon utfordrer Google

Amazon utfordrer Google

Bygger nytt annonsesystem for å ta kampen opp mot Googles Adwords.

E-handelskonglomeratet Amazon utvikler en ny annonseplattform for egne og andres nettsider, skriver Wall Street Journal. (WSJ).

Dette kan gi Amazon betydelige nye inntekter og samtidig redusere volumet av Google-annonser på egne sider.

Ifølge WSJ har Amazon lagt frem sine planer for potensielle samarbeidspartnere og tar sikte på å teste plattformen, som har fått navnet Amazon Sponsored Links, senere i år.

Milliarder i inntekter

Google Adwords er hjørnesteinen i selskapets annonsevirksomhet, med en årlig omsetning på opp mot 50 milliarder dollar. Amazon, med sin størrelse og kraft, kan utfordre Google på dette markedet.

Mange av annonsene som vises på Amazon sine sider i dag tilrettelegges av Google. Amazon legger imidlertid allerede i dag ut annonser på egne sider, men med den nye plattformen kan flere typer annonser kjøres gjennom eget system.

- Ingen kommentar

Annonsestyringssystemet har likheter med Google Ads, som kobler annonser til søk- eller nøkkelord på Google egen søkeside og millioner av andre nettsteder.

Teknikken gjør det mulig for annonsebyråer å kjøpe inn store mengder av annonser for tusenvis av annonsører.

Verken Google eller Amazon ønsker å kommentere saken. Google er i dag suveren i dette markedet og det blir ingen lett kamp for Amazon. Men siden Amazon har enorme mengder kunnskap og informasjon om brukeratferd på nettet, kan deres nye annonsesystem ha noe for seg, skriver Computerworld internajonale nyhetstjeneste.

Ikke minst kan selskapets nye mobil Amazon Fire, genere brukerdata som er attraktive for annonsører.

LES OGSÅ: Her er Amazons splitter nye telefon

Les om:

It Bransjen