Apple-forhandlere på krigsstien

Apple-forhandlere på krigsstien

Frankrikes største Apple-forhandler har saksøkt produsenten for å favorisere egne butikker. Apple risikerer nå massesøksmål fra europeiske forhandlere.

Den franske Apple-forhandleren Ebizcuss, som er Apple Premium Reseller (APR), har saksøkt Apple for konkurransefiendtlig oppførsel. Ebizcuss, som har 16 butikker i Frankrike, skriver i søksmålet at de har slitt med produkttilgangen helt siden de åpnet sin første Apple-butikk i Paris i november 2009.

Selskapet skal blant annet ha tapt 30 prosent av omsetningen i tredje kvartal i fjor fordi de ikke fikk tilgang på nok iPad 2- og Macbook Air-produkter ved lanseringen. Forhandleren hevder også at Apple selger produktene direkte til bedriftskunder til en lavere pris enn forhandlerpartnerne får tilgang på.

- Anbudene som Apples kommersielle kunder blir presentert med har lavere priser enn vi kjøper inn utstyret for, sier Ebizcuss-direktør François Prudent til Le Figaro.

Støtter forhandleren

Etter at britiske Channelweb skrev om saken, har flere britiske og europeiske Apple Premium-forhandlere kontaktet nettsiden for å uttrykke sin støtte til Ebizcuss.

I et brev til nettsiden lister en europeisk Apple-partner opp en rekke punkter som kritiserer produsentens partnerstrategi. Apple er beryktet for sine knallharde partnerbetingelser, og selskapet uttaler seg derfor anonymt.

Forhandleren hevder blant annet at forhandlerne behandles ikke som jevnbyrdige med Apples egne butikker når gjelder tilgang på på flaggskipprodukter som iPad og Macbook Air. Forhandlerne har heller ikke anledning til å lagerføre iPhone-telefoner, som fører til stor misnøye blant kundene.

Apples systemintegrator-partnere skal videre ha frie tøyler til å kannibalisere butikkforhandlere som retter seg mot småbedrifter og skolemarkedet, og mange sliter også med pengeflyten som følge av at Apple har besluttet å kutte i kreditten.

Dyr oppgradering

Sist men ikke minst er forhandleren også sterkt kritisk til oppgraderingen av forhandlernes butikker, som Apple har pålagt forhandlerne.

Selskapet krever at omleggingen gjennomføres innen utgangen av 2012, ellers mister forhandlerne sin status som APR.

Ifølge Channelweb kommer kostnadene knyttet til å oppgradere en Apple-butikk på rundt 400 000 dollar. Omleggingen til det nye butikkformat innebærer også at Apple-forhandlerne må redusere mengden tredjepartstilbehør de kan tilby i butikkene.

- Beregningene våre viser at dersom Ebizcuss har 15 butikker, vil det kreve investeringer på mellom 6 og 8 millioner dollar for å fortsette som APR v2. Med den urettferdige konkurransen fra Apple, uten produkter å ha i butikkene, uten iPhone og uten garanti fra Apple på noen av disse områdene, kan dette være et svært risikabelt spill, skriver forhandleren.

Kan stride mot fri handel

Ebizcuss' søksmål kan åpne for liknende søksmål fra andre europeiske Apple-forhandlere. Robert Peckham, en konsulent med Apple-kanalen som spesialfelt, sier til Channelweb at saken har fått oppmerksomheten til flere britiske APR-forhandlere som sliter med liknende problemer.

Ebizcuss er Apples største Premium-partner i Frankrike, og Peckham tror det det blir vanskelig for Apple å ignorere søksmålet.

- Samtalene jeg har hatt med Apple-forhandlere tyder på selskapet stiller seg lagelig til hugg for et europeisk gruppesøksmål, ikke minst dersom flere partnere vurderer å gjøre som Ebizcuss, sier han.

Peckham mener Apple-forhandlere kan saksøke Apple for å hindre fri handel.

- Partnerne har undertegnet en kontrakt om å selge Apple-produkter, og dersom Apple har en praksis som forhindrer partnerne å gjøre det, kan de ha en sak.

Les om:

It Bransjen