Apple mest verdt i verden

Apple mest verdt i verden

Endelig forbi Google. Merkevaren alene er verdt over 800 milliarder.

Apple har gått forbi Google, og er den mest verdifulle merkevaren i verden, ifølge en ny studie publisert i helgen av konsulentselskapet Millward Brown, skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

Med høyt profilerte produkter som Ipad og Iphone hoppet Apple fra tredjeplass i 2010 til førsteplass i 2011, og verdien på merkevaren vokste fra 83 milliarder dollar til 153 milliarder dollar, går det frem av studien.

Google, som har ligget på førsteplass de fire siste årene, falt med to prosent i 2011, til 111,5 milliarder dollar.

Ulike modeller

Apple og Google har ulike forretningsmodeller. Google orienterer seg rundt gratis tjenester og åpne systemer, mens Apple unnviker en åpen modell til fordel for det selskapet kaller den ”integrerte modellen”, skriver Nigel Hollis, direktør og sjef for global analyse i Millward Brown.

- En ting er sikkert, den integrerte tilnærmingen hjelper Apple å holde ved like den jevne konsistensen som er så viktig for en sterk merkevare, skriver Hollis.

Uansett om det gjelder Mac, Iphone, Ipod eller Ipad, så er Apples design og brukergrensesnitt lett gjenkjennelig og enkelt å bruke, tilføyer Hollis.

Millward Browns studie av verdens mest verdifulle merkevarer kalles BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands, og ble lansert første gang i 2006, skriver Financial Times. Rangeringen baseres både på kvantitative forbrukerstudier og finansielle analyser. Merkevarer analyseres og rangeres i 13 produktsektorer som inkluderer blant annet klær, øl, teknologi, leskedrikker, olje og gass, detaljhandel og telekommunikasjonstjenester.

Facebook inn på lista

Her er de ti mest verdifulle merkevarene rangert på BrandZ Top 100-lista: Apple, Google, IBM, McDonalds, Microsoft, Coca Cola, AT&T, Marlboro, China Mobile og General Electric.

Verdien på merkevaren Facebook har steget med 246 prosent siden i fjor, og får plass på BrandZ Top 100-lista for første gang i år, på plass nummer 35.

For første gang går også klikk på nettet forbi fysisk kjøp i butikk, idet den nettbaserte detaljforhandleren Amazon rangerer høyere enn Walmart, går det frem av studien.

Les om:

It Bransjen