Blodrøde tall igjen for Funcom

Blodrøde tall igjen for Funcom

Gratis Age of Conan, Facebook-spill og Secret World skal snu skuta.

Funcoms regnskaper for første kvartal i år viser en nedgang sammenlignet med fjoråret. Omsetningen endte på 3,39 millioner dollar, nærmere 20 millioner kroner, sammenlignet med 5,13 millioner dollar i fjor.

Driftsresultatet (EBIT) viser blodrøde 2,5 millioner dollar i minus, mens fjorårets første tre måneder genererte 766.000 dollar i pluss.

Selskapet bedyrer at resultatet har blitt negativt påvirket av at selskapet har utstedt fem millioner opsjoner i norske kroner og ikke amerikanske dollar, en regnskapsteknisk øvelse som ikke skal ha kontanteffekt.

Secret World i beta

Administrerende direktør Trond Arne Aas, fremsto ikke som bekymret da kvartalstallene ble lagt frem i dag. Han støtter seg på flere ting.

Den skuffende storsatsingen Age of Conan får ny forretningsmodell der det skal bli gratis å spille, men der en må betale for ekstrautstyr i spillet. Da det samme ble gjort med Anarchy Online i sin tid økte inntektene med 30 prosent månedlig.

- Age of Conan ruller fortsatt videre, nå som hybridmodell. Kundevolumet har stabilisert seg og resten av investeringen forløper «cashflowpositivt», sier Aas.

I tillegg er Secret World, den neste store lanseringen, nå ute i betaversjon. Selskapet er også godt i gang med publisering- og distribusjonsavtalen med spillgiganten Electronics Art (EA).

- Secret World er den store investeringen og er en viktig milepæl. Det er nå ute i første fase av beta, og samarbeidet med EA fungerer godt, sier Aas.

Facebook-satsning

Funcom har også stor tro på at Facebook-spill kan bli en solid inntektskilde. Blant annet utvikles det et spill i samarbeid med Fashion Week der en kan skape og styre sin egen modell, altså en slags modellsimulator. Selskapet fremhever at grafikken vil være banebrytende i Facebook-spillet sammenligne med rivalene, og at mote er særdeles på mote i sosiale medier for tiden.

Under fremleggelsen av kvartalstallene ble det vist en film som demonstrerte konseptet, der en tilsynelatende enkelt kunne kle opp tamagotchi-modellen sin med ulike typer neser, hudfarger og klær i hva som så ble rendret til en digital tegning i mer naturtro utførelse enn de anime-aktige rollefigurene som figurerer tilsvarende nettspill dags dato.

- Sosiale medier er et enormt interessant område, og kvinner dominerer. Det som skjedde med Facebook og spill kom overraskende fort. Vi jobber med å skaffe merkevarer og konsepter som skiller oss ut, der grafikken blir en helt annen enn som hos konkurrenter som Playfish, sier Aas.

Spillet kombinerer Facebook med Flash og tester viser at det evner å engasjere brukeren.

- Spillet treffer ikke akkurat meg, men det er kvalitet i første klasse, sier Aas, som tror spillet kommer i løpet av året.

- Dersom det lykkes vil det bli veldig lønnsomt. Treffer du med spill på Facebook snakker vi om en helt annen størrelsesorden.

It Bransjen