Datatrøbbel ga nesten-kræsj

Datatrøbbel ga nesten-kræsj

Boeing-fly som snart kommer til Norge nektet å senke landingshjulene.

Dreamliner er et fly hvor it kontrollerer det meste. Og nettopp en Boeing Dreamliner på innenlandsflight i Japan måtte mandag snu og fly inn for landing på nytt etter at det automatiske systemet for senking av landingshjul nektet å samarbeide på en flight med 250 passasjerer. Dreamliner, også kjent som 787, er flyene Norwegian har kjøpt inn og leaset totalt seks av for sin satsning på langdistansetrafikk.

Flyene er høyteknologiske. Ikke bare er cockpiten helelektronisk, flyet har også et eget nettverk som gjør at alle ulike sensorer kommuniserer med flypersonell og til og med bakkepersonell, slik at bakkepersonell kan ha en mekaniker eller en reservedel klar ved landing om det skulle være noe som må fikses. Mange av systemene, som bremsene, er operert elektrisk.

Manuell senking

For å lande måtte flight 651 fra All Nippon Airways ta ned landingshjulene manuelt, ved tyngdekraftens hjelp. Piloten ble varslet av flyets overvåkningssystem om at hjulene ikke hadde senket seg slik de skulle.

Slik Computerworlds nyhetstjeneste har forstått det, har flyets hovedsystem identifisert en feil med systemene som kontrollerer hydraulikken som brukes for å senke landingshjulene.

Taust fra Boeing

Det er første gang flytypen opplever en slik seriøs funksjonssvikt. Men så har bare Dreamliner vært i kommersiell bruk i en ukes tid så langt. Boeing har ikke kommentert saken, ettersom All Nippon Airways foreløpig ikke har kommet med mer detaljer om hvorfor hjulene ikke virket som de skal.

I 2008 advarte det amerikanske flydirektoratet mot at Dreamliner kan være sårbar for hacking ettersom kritiske flysystemer er linker opp mot systemer brukt av passasjerene.

Det er ikke lenge siden en Boeing-flight til Warszawa måtte lande på skroget fordi hjulene ikke ville løses ut.

Les om:

It Bransjen