Derfor lykkes Steam

Derfor lykkes Steam

KOMMENTAR: Steams Summer Sale er i gang, og viser potensialet for digitale spilltjenester. Men det er langt igjen før noen kan konkurrere med Valves super-butikk.

I går startet spilltjenesten Steam sitt store sommersalg, med 50, 60 og 75 prosent avslag på en enorm samling av små og store spill.

Blant annet kan du plukke opp populære titler som Portal 2 til under 30 kroner eller Call of Duty: Modern Warfare 3 til halv pris.

Steam planlegger å legge ut nye tilbud hver dag, og har også lansert en ny tjeneste de kaller Flash Sale hvor titler blir lagt ut til svært redusert pris i en svært begrenset periode - ofte bare ett par timer.

Impulskjøp i fleng

For de av oss med redusert impulskontroll og stor spillinteresse er neste bare nødt til å innse at vi er maktesløse for Steams forlokkende storsalg.

Valve er selvsagt klar over dette, og det er selvfølgelig også en del av planen.

Når jeg går i en faktisk, fysisk butikk og kikker på nye spill, har jeg fortsatt en viss kontroll over impulsen til å kjøpe - selv om det er tilbud.

Det krever tross alt litt mer innsats å faktisk plukke opp esken med spillet, gå til kassen og trekke kortet. Man har tid til å tenke seg litt om.

På Steam forsvinner impulskontrollen som dugg for solen, for det er så veldig, veldig enkelt å velge et spill, klikke kjøp og umiddelbart ha tilgang til produktet.

Spesielt med Steams «countdown»-klokke, som tikker avgårde og viser nøyaktig hvor lang tid du har på å bestemme deg før spillet igjen koster fullpris.

Stress! Hvem vet hvor lenge du må vente til spillet er på tilbud igjen? Må kjøpe nå!

Kombinasjonen av tidsstyrte tilbud, enkel tilgang, en solid tjeneste og en enorm produktkatalog har gjort sommersalget så populært at Valves servere sliter med pågangen, og selv sliter jeg med selvkontrollen.

Det er tydelig hvordan slike tjenester som tilbyr rask og enkel tilgang til digitale produkter for en billig penge, kan bli en gullgruve av dimensjoner om det gjennomføres på "riktig" måte.

Alternativer til Steam

Valve har skutt gullfuglen med Steam-tjenesten, og det har selvsagt fått andre aktører til å prøve seg.

Amazon tilbyr for eksempel kjøp av spill for nedlasting, og butikkjeden Gamestop har også åpnet for salg av nedlastbare spill.

Nettstedet Good Old Games har også gjort det svært så bra med salg av gamle og klassiske titler for moderne operativsystemer. Mac-brukere kan, foruten Steam, nyte godt av Apples App Store - så sant de klarer å sortere ut AAA-titler fra de overveldende massene av enkle og billige casual-spill.

Den viktigste utfordreren til Steam kommer riktignok fra spillindustriens spill-på-samlebånd-kjempe, Electronic Arts.

Selskapet har nylig uttalt at alle deres pc-produkter snart kun vil være tilgjengelig i EAs egen Steam-konkurrent, Origin, men dessverre har virker det som om EAs Origin, slik det ofte er i virkelig store selskaper, har latt seg blende av inntektsmulighetene, og oversett kundene.

Steam har klart å skape et helt samfunn rundt tjenesten sin, med vid bruk av achievements, aktive brukerforum, anmeldelser og nyheter for gamere.

I tillegg er rammeverket til Steam tilrettelagt for å være sosial - man kan chatte og spille med venner, eller enkelt sende hverandre spill som gave - også til folk som ikke er på Steam.

Det er en varm og god følelse av spilleglede og samfunn av likesinnede i Steam.

Kundene er spillere

Origin, på sin side både føles og oppleves som typisk kommersielt, kjølig og tungvindt å bruke.

En av de mest påfallende årsakene er valget av lokalisering av språk, noe som ofte får Origin-sidene til å fremstå som en automatisk Google Translate-jobb med dårlig språk.

Med andre ord, det virker som EA er mer opptatt av å spare penger og effektivisere enn å lage, produsere og selge gode spill. Dette er kanskje bra nok for casuals, men det er lite å hente og mye å tape for de av oss som har gaming som hobby.

Når EA i tillegg oppfører seg "bøllete", og for eksempel låser kontoene til spillere som bruker juksekoder i solospill eller som legger ut negative kommentarer om Origin på nett, er det ganske tydelig hvor prioriteten ligger.

Likevel håper jeg at tjenester som Origin klarer å skjerpe seg slik at spillkjempen Steam kan få litt skikkelig konkurranse, og ikke fullstendig monopolisere markedet for digitale spill.

Det er tross alt mye å tjene på nettbaserte butikker av denne typen (og mye å spare for oss forbrukere) - noe suksessen med Steams Summer Sale tydelig viser.

Men slik det er nå så er Steam, i mine øyne, fortsatt den beste tjenesten for å kjøpe spill digitalt.

Enig? Uenig? Vet du om en bedre tjeneste enn Steam? Legg igjen en kommentar her:

It Bransjen