Dette spillet er laget av en maskin

Dette spillet er laget av en maskin

Den kunstige intelligensen Angelina har utviklet et dataspill. Resultatet ble skremmende!

Michael Cook studerer til doktorgrad ved Imperial College i London, og er forsker ved Goldsmiths College. Han har utviklet den kunstige intelligensen Angelina med det mål for øye å undersøke om programvare kan lære å være kreativ. Dette forteller New Scientist.

Nå har Angelina deltatt i Ludum Dare, ett av flere «game jams» (spill-hackathons) hvor deltakere utvikler spill, fra konsept til spillbart produkt i løpet av en helg, basert på en enkel oppgavetekst.

Resultatet, spillet «To That Sect», er en enkel, men fungerende 3D-labyrint hvor spilleren må samle objekter og unngå andre objekter for å vinne.

Spillet i seg selv er ikke noe å skrive hjem om. Det som er spesielt er at det er ett av de første kreative spill-prosjektene som helt og holdent utviklet av en kunstig intelligens, i en åpen setting.

Tolket oppgaven selv

På Ludum Dare får deltakerne tildelt et felles konsept, eller en oppgave, som de skal tolke og basere spillet sitt på. Denne gangen var oppgaveteksten «You Only Get One».

Mens enkelte elementer var forhåndsdefinert i en mal utviklet av Cook, måtte Angelina selv løse estetiske valg som grafikk, lyd og mekanisme.

Angelina begynte med å identifisere substantivet i oppgaveteksten, som i dette tilfellet er «one». Den kunstige intelligensen har en database med rundt 240.000 assosiasjoner, og dersom Angelina finner for mange treff, erstattes ordet med et relatert ord. I dette tilfellet var det opplagt alt for mange treff på «one», og Angelina landet istedet på assosiasjonen «founder», som betyr grunnlegger.

Når dette nøkkelordet er på plass, fortsetter intelligensen med å søke i en database av metaforer. Angelina kom tilbake med ordene «charmed», «tombs» og «disgruntled child» som så ble brukt til å søke etter passende farger, objekter, musikk og bilder.

Resultatet, et labyrint-spill med merkelige statuer, blodrøde vegger og skummel musikk, er ifølge New Scientist beskrevet som «creepy» og «en merkelig og foruroligende atmosfære», noe som i denne sammenhengen teller til fordel for spillet.

Nesten WOPR

Selv om spillet «To That Sect» er enkelt, er det helt klart noe urovekkende og pirrende i gjennomføringen. Angelina har nemlig også, som en del av reglene i Ludum Dare, skrevet en egen beskrivelse av spillet - inkludert begrunnelse for estetiske valg, og en subjektiv form som kiler uhyggesenteret i hjernen littegrann.

Her er beskrivelsen Angelina opprettet for spillet sitt:

Dette er et spill om et misfornøyd barn. En grunnlegger. Spillet har bare ett nivå, og målet er å nå utgangen. Underveis må du unngå Gravsteinen, som dreper deg, og samle Skipet.

Jeg bruker noen lydeffekter fra Freesound, som lyden av Skip. Ved å bruke Google og et verktøy kalt Metaphor Magnet, oppdaget jeg at folk føler seg sjarmert av Grunnlegger av og til. Så jeg valgte et nervepirrende stykke musikk fra Kevin Macleods Incompetech nettsted for å sette atmosfæren i spillet. Fortell meg hva du synes. I fremtiden vil jeg legge til flere nivåer i spillene mine, og også gjøre mekanikken mer interessant.

Cook sier til New Scientist at han mener Angelina en dag vil utvikle et spill på egenhånd som vil overraske folk.

- Det blir ikke fordi jeg gav den en bedre mal, det vil være fordi jeg gav den mer frihet, sier Cook.

Du kan lese mer om Angelina på de offisielle hjemmesidene Games By Angelina.

Se video: Watch This Game Made by a Computer Algorithm

Les om:

It Bransjen