- Direktemodellen er ikke død!

- Direktemodellen er ikke død!

Dells markedssjef, Hans Seime, reagerer på uttalelser fra Steinar Sønsteby i Ementor om at direkte salgsmodellen er over.

I går uttalte Stein Sønsteby, administrerende direktør i Ementor, seg i forbindelse av en rammeavtale med Akershus Fylkeskommune at direktemodellen i salg av it-infrastruktur er døden nær.

Sønsteby gjorde uttalelsen i en pressmelding, og utdypet dem overfor Computerworld.no.

- Den såkalte direktemodellen er ikke lenger å foretrekke siden den ikke gir kunden noen form for fordeler, sa Sønsteby.

Dells markedssjef, Hans Seime, er ikke enig.

- Det er viktig at faktaene kommer frem, sier han til Computerworld.no.

LES OGSÅ: - Direktesalg-modellen på vei ut

- Feilinformerer

Seime påpeker at Dell, som lever av direktemodellen, var en av de to andre leverandører i rammeavtalen med Akershus Fylkeskommune (AF). Seime henviser til et brev fra AF, som utpeker Dell som leverandør med beste kriterier i rammeavtalen.

- Evalueringen i AF har vært støttet av et poengsystem hvor fire kriterier er lagt til grunn. Maksimal poengsum er 100. Dell kom klart best ut av evalueringen med en poengsum på hele 94,7, godt foran de to andre som også er valgt som leverandører i rammeavtalen, sier Seime.

Seime mener at Sønsteby feilinformerer når han sier at rammeavtalen er et bevis på at direktemodellen er død.

- Vi ønsker jo at dette kommer riktig frem. Hvis du leser vurderingen av Akershus Fylkeskommune, er det hyggelig lesning for oss. Dette er fakta. Vi hadde total sett det aller beste tilbudet, så da er AF vel fornøyd med Dells direkte salgsmodell, sier han

Dell i butikker

Et av Sønstebys argumenter er at Dell selv har gått fra direktemodellen i år, og har inngått avtaler med forhandlere. Men dette er ifølge Seime en feiltolkning.

- Michael Dell har valgt å selge utstyr også i butikker. Det er tydeligvis en del folk som ønsker å ta på produktene før de kjøper dem. Men det er feil å tro at vår modell ikke fungerer. Det er bare at vi ikke nådde frem til en del av markedet. Salget gjennom forhandlere er for øvrig bare i USA, det er ikke kjent om det skal også overtas i andre land, sier han. Sønsteby er ikke imponert over Dells forsvar.

- Selvfølgelig ønsker Dell fortsatt å selge direkte, det er de nødt til. Hele forretningsmodellen er basert på det. De har hatt stor suksess med det, men nå ser vi at trenden går en annen vei, sier han til Computerworld.no.

Sønsteby mener også at direktemodellen ikke har mye å skryte på seg.

- Målt i antall kroner er det under ti prosent som selges direkte, internasjonalt sett. I Norge er markedet for it-infrastruktur rundt 35 milliarder kroner årlig. Bare en hårfin liten andel av det formidles med direktesalg, sier han.

LES OGSÅ: Dell selger via forhandlere

It Bransjen