Disketten på dødsleiet

Disketten på dødsleiet

Diskettkongen Sony trekker ut pluggen av diskettstasjonen.

Fredag kom Sony med beskjeden om at de vil slutte å selge disketter i den japanske markedet fra mars 2011, skriver The Maninichi Daily News.

Det var Sony som var først ute med 3,5-tommersdisketten. Versjonen ble introdusert i 1981, og ble etter hvert et populært lagringsmedium som erstatter for IBMs 5,25-tommersvariant, men må nå se seg grundig utkonkurrert av mer praktiske lagringsenheter som cd-er, dvd-er, zip-disketter og usb-minnepinner, alle med vesentlig høyere kapasitet enn 1,44 megabyte.

Sony har 70 prosent av diskettmarkedet, og i 2009 solgte de 12 millioner disketter. Det er en stor nedgang fra rekordåret 2002, da det ble solgt 47 millioner. Men i mars i år sluttet Sony salget i de fleste markeder, foruten India og et par andre regioner. Og neste mars er det altså slutt for Japan. De fleste andre produsenter har for lengst trukket seg fra diskettmarkedet.

Som Cnet påpeker, er det intet sjokk at disketten til slutt kveles. Apple var relativt tidlig ute med å kutte ut diskettstasjon. I 1998, for tolv år siden, kom Imac helt uten slik stasjon. Og i 2003 kastet Dell inn håndkledet og sluttet med diskett som standardutstyr på sine Dimension-stasjonære. Nå for tiden er diskettstasjonen et syn som mer hører til sjendenhetene.

It Bransjen