OPPKJØPT:  Bjørn Berg og Runar Solberg blir kolleger nå når EET Europarts kjøper opp norske CahsPos. (Foto: EET Europarts) 

EET kjøper norske CashPos

EET Europarts kjøper distributørkonkurrenten CashPos.

Med oppkjøpet av CashPos styrker EET forretningsområdet POS (Point of Sales). I praksis betyr det distribusjon av produkter og løsninger innen merking, datafangst og butikkdatautstyr. I fjor høst kjøpte EET Barex som også drev innen POS-segmentet. Med dette har EET blitt en av de største distributørene innen POS- segmentet i Norge.

Oppkjøpsstrategi

Siden 1998 har EET Europarts gjort 24. oppkjøp. Distributøren var opprinnelig dansk, men ble i 1996 kjøpt opp av det britiske PE-fondet CVC Capital Partners. Daglig leder EET i Norge, Bjørn Berg, forteller i en pressemelding at de ansatte CashPos fortsetter i EET.

– Gjennom dette oppkjøpet kan vi nå tilby et bredt utvalg av kvalitetsprodukter og et sterkt team for å støtte våre kunder. Dette sikres nå som vi overtar dyktige medarbeidere fra CashPos. Implementeringen vil først skje i Norge, deretter vil aktivitetene og produktene implementeres i resten av gruppens datterselskaper i Europa og Afrika, sier Berg i pressemeldingen.

EET-gruppen har mer enn 500 ansatte og en omsetning på tre milliarder kroner i 2015. I 2014 endte omsetningen på 239 millioner euro. Daglig leder Runar Solberg i CashPos er fornøyd med å bli en del av EET Europarts.

– Ser man på hvor godt EET har lykkes innen POS, AV, overvåkning, nettverk og andre forretningsområder føler jeg meg trygg på at vi vil lykkes. EET Europarts har også en unik og svært effektiv distribusjonsmodell. Kombinert med sterk produkt- og salgs kunnskap er jeg sikker på at det vil gi en betydelig vekst, sier Solberg.