Electronic Arts handler sosialt

Electronic Arts handler sosialt

Underholdningsgiganten kjøper sosialt spillselskap for 200 millioner kroner.

Det sosiale spillselskapet Klicknation er nå kjøpt opp av EA. Prisen er ikke offisielt oppgitt, men angitt til rundt 200 millioner kroner, ifølge en anonym kilde.

Klicknation har rundt 400,000 registrerte brukere, og rundt 50,000 av disse spiller hver dag. Selskapet er kjent for sosiale rollespill som Age of Champions og Superhero City.

Nå skal selskapet bli en del av EAs underselskap Bioware, og skal sammen med Bioware San Fransisco utgjøre en ny divisjon i selskapet kalt Bioware Sosial, ifølge en pressemelding fra EA.

Skal utvikle for sosiale nettsteder

Klicknation er kjent for å levere solide produkter som generelt tilbyr dypere handling enn de mer tilgjengelige sosiale spillene som for eksempel Zyngas Farmville eller Mafia Wars.

I gjengjeld har fans av Klicknations spill en tendens til å bruke mer penger på virtuelt utstyr til spillfigurene sine enn spillere av for eksempel Farmville.

Oppkjøpet av Klicknation er en forholdsvis billig måte for EA å utvide spillkatalogen sin til sosiale medier, og Bioware Sosial skal utvikle produkter for sosiale plattformer som Facebook basert på eksisterende Bioware og EA-titler.

- Sammenslåingen med Bioware og EA er en mulighet til å realisere vår visjon om å tilby rollespill med høy kvalitet til engasjerte spillere som ønsker en dypere spilleopplevelse på sosiale plattformer, sier Mark Otero, grunnlegger av Klicknation og administrerende direktør i nye Bioware Social.

Klicknation er det siste i en rekke selskaper som er kjøpt av EA som en del av selskapets satsing på sosiale spill og "casual gamers".

EA har tidligere snappet opp selskaper som Playfish, Firemint og Popcap, og regner med at satsing på sosiale plattformer vil gi en årlig inntekt på rundt 6,5 milliarder kroner.

It Bransjen