OMSTRUKTURERER: Konsernsjef Björn Ivroth bender og bøyer Evry for å gjøre it-giganten mer konkurransedyktig. Nå skal den tradisjonelle it-leverandøren også rådgi kundene i forretningsspørsmål. 

OMSTRUKTURERER: Konsernsjef Björn Ivroth bender og bøyer Evry for å gjøre it-giganten mer konkurransedyktig. Nå skal den tradisjonelle it-leverandøren også rådgi kundene i forretningsspørsmål. 

Evry og Tieto presses av indiske aktører

De indiske konsulentselskapene er på offensiven i Europa. For nordiske selskap som Tieto og Evry betyr det hardere konkurranse. Dermed satser de på lokal tilstedeværelse.

I oktober ble det kjent at indiske HLC vant over blant andre IBM om å kjøpe Volvo-konsernets it-arm, Volvo IT. Ifølge IDCs analytiker Johan Hallberg, vil vi i nær fremtid se mer av indiske oppkjøp.

-- De indiske aktørene er de som vokser kraftigst akkurat nå, sier han i et intervju med IDG.se.

Ifølge avisen skal den samme trenden i prinsippet gjelde for hele Europa. Kjemper som IBM, Capgemini, HP og Accenture har fortsatt store markedsandeler, men i de siste årene skal veksten for disse ha avtatt.  

-- Av selskap med topp ti markedsandeler i Europa er det egentlig bare Accenture som viser tilvekst. IBM har for eksempel gått ned kraftig både i Norden og Europa. Det gjelder for HP også, som har det enda tøffere i Europa enn i Norden, sier Hallberg til avisen.

Tøff kamp

Den indiske framfarten har vært på vei noen år, men har i Norden ligget et stykke bak Storbritannia, skriver IDG.se.

--Det har tatt lengre tid for inderne å komme hit. Det har selvfølgelig med språk og kultur å gjøre, men det er også begrunnet i at vi ses på som et mindre marked, sier Hallberg.

I kampen som står på mellom globale kjemper er det kanskje tøffest for selskap som Evry og Tieto, som har en tydelig profil og et ønske om å være det nordiske og lokale alternativet.

-- Vi ser helt klart trenden med store oppkjøp eller sammenslåing med partnere. Siden må de komme inn på skyløsninger. Det har Tieto lykkes best med så langt, men Evry har begynt å røre på seg i forbindelse med samarbeidet med IBM. Samtidig får de det vanskeligere med å være med å krige om de riktig store avtalene. Iblant er de ikke engang med der, konstanterer han.  

Satser på lokal tilstedeværelse

Finske Tieto og Apax-eide Evry har begge gått ut med en tydelig profil, der de har utpekt seg selv som det nordiske og lokale alternativet, og at de derfor er betydelig nærmere kundene.

Tietos konsernsjef Kimmo Alkio sier at han har tro på den modellen.

-- Det finnes mange fordeler med det. Det er et veldig globalt marked, men vår tilnærming er at vi skal være nordiske, sier han til avisen.   

Etter at Björn Ivroth tok over som konsernsjef i Evry har hans mantra vært å bli nordic champion innen it-tjenester.

-- Er det virkelig behov for et nordisk selskap, og kommer dere til å overleve konkurransen i lengden, spør IDG.se.  

-- Jeg har spurt kundene om det, og de vil ha sterke lokale aktører. Vår tilstedeværelse er et tillitsspørsmål, og å da sette sin tiltro på anglosaxiske eller indiske aktører som ikke flyr inn folk, holder ikke. Det lokale nærværet er meget viktig, ikke minst når det gjelder kundekommunikasjonen og å kjenne til de lokale villkårene som gjelder, svarer Ivroth.

Evrysjefen løfter også frem selskapets storavtale med IBM som en viktig og global ingrediens i det lokale.

-- Vår Soft Layer-avtale med IBM som er en global spiller gir oss tekniske muligheter som ingen andre har. Vi tror at det er en bra kombinasjon med et lokalt selskap, og det gjør at vi kan følge med kunden ut i verden på en helt annen måte enn tidligere, sier Ivroth, som ikke fornekter at presset øker fra øvrige aktører.

-- Det er en hard konkurranse. Men skal man lykkes må man spørre kunden, og siden gjelder det å hele tiden være kreativ og komme med nye forslag. Det som blir etterspurt i dag er en kombinasjon av onshore og offshore og automatisering. Mye av det unike med de indiske spillerne forsvinner i og med automatiseringen, sier han.

 

Artikkelen er opprinnelig skrevet av Joakim Arstad Djurberg i ComputerSweden.

Les om: