Explorer mister forspranget

Explorer mister forspranget

2011 ble et dårlig år for Internet Explorer, også Firefox og Safari sliter. Men Windows er stadig pc-kongen.

I løpet av 2011 har det vært noen markante trender i nettlesermarkedet på pc-er. Nedgangen til Microsofts Internet Explorer (IE) har tatt enda mer fart. Men påfallende nok er det ikke Firefox som tar mest av kaken. Den store vinneren er Chrome, som puster Firefox i nakken.

Dette kommer frem fra tall som er samlet av Net Applications, et selskap som samler inn fakta om våre internettvaner. Bruk av nettlesere måles forskjellige organisasjoner, som har små avvik i selve prosentallene. Trendene er ofte lik.

Også Statcounter Global har målt hele 2011. Her er tallene for Microsoft enda mer dramatisk. Internet Explorer falt i løpet av 2011 til under 40 prosent. På tallene til Statscounter gikk Chrome i november forbi Firefox.

Sure druer

For Microsoft er i alle fall druene sure også ifølge Netapplications. IE falt fra 59,22 prosent til 51,87 prosent, med en ganske stabil nedgang utover året. Overraskende nok er det ikke Firefox som profitterer. Etter noen år med stabil vekst stopper det opp for denne nettleseren. Mens Firefox gikk inn i året med 22,69 prosent markedsandel falt nettleseren i slutten av året til 21,83 prosent.

Det er Googles Chrome som er årets store vinner. I starten av året hadde Chrome 11,41 prosent, ved utgangen av 2011 var det 19,11, en vekst på åtte prosentpoeng.

Det norske selskapet Opera sliter. På nettleserfronten på pc-er har andelen blitt forsvinnende liten. Opera falt fra 2,1 prosent til 1,66 prosent. Hverdagen er mye lysere for Opera på mobile enheter med en markedsandel på 21,66 prosent, men også her sliter selskapet. Ved inngangen av 2011 hadde det norske selskapet fortsatt en andel på 26,81 prosent.

Opera er riktig nok kritisk til hvordan Net Applications og Statcounter måler, fordi målingen er veldig USA-sentrisk.

Bråstopp for Apple

Påfallende er også at Apple sliter på noen områder i et ellers ganske formidabelt år for selskapet. Selskapets nettleser Safari har ikke greid å kapitalisere på populariteten av Apples enheter som Ipad og Iphone, og økende salg av Apple-maskiner. Selvsagt leder Apple stort på det mobile markedet, men på desktop kommer Safari nesten ikke over fem prosent. Etter en topp i oktober på 5,43 prosent falt selskapet tilbake til 4,97 prosent i desember.

Også på mobile enheter falt Apple hardt de siste to månedene i året. På toppen i oktober hadde Apple en markedsandel på hele 62 prosent på smarttelefoner og nettbrett. I desember var Apple nede i 53 prosent igjen, fortsatt mer enn halvparten av alle mobile enheter.

Sett over hele året var det et godt mobilår for selskapet. Ved inngangen av 2011 hadde Apple «bare» 46,55 prosent av alle smarttelefoner og nettbrett. Også på operativsystemer på mobile enheter er Apple fortsatt stor.

Kongen på desktophaugen

Sett på operativsystemer på desktop pc-er har Microsoft fortsatt rå markedsmakt. Selskapet eier dette marked med over nitti prosent. At Microsoft tapte ca 1,5 prosentpoeng til Mac vil forløpig neppe være en stor bekymring for dem.

Google mister en del av andelen sin på søkemarkedet, ifølge Net Applications. Det er den «kinesiske Google», Baidu, som har skylda for det. Baidu økte sin markedsandel fra cirka fire prosent til nesten elleve. Samtidig falt Google seks prosentpoeng til 78 prosent.

På mobile nettbrett og smarte telefoner er Google enerådende. Selskapet har fortsatt 92 prosent av markedet. Her er Baidu ikke en konkurrent. De kinesiske selskapet har bare 1,28 prosent av dette markedet.

Alle tall gjelder 2011 og hele verden, ifølge Net Applications .

It Bransjen