Facebook må forklare seg for myndighetene

Facebook må forklare seg for myndighetene

Kongressmedlemmer i USA krever svar på hvorfor Facebook avslører brukernes personopplysninger.

Facebooks planer om å gi utviklere tilgang til brukernese adresser og telefonnumre har ikke akkurat falt i god jord, og lederne i Personvernutvalget i Representantenes Hus i den amerikanske kongressen krever svar.

LES OGSÅ:

Mobilapplikasjoner tyster på deg

Tre dager etter at funksjonen trådte i kraft avbrøt Facebook selv delingen av personopplysninger, i påvente av en bedre og mindre kontroversiell løsning, skriver PC Worlds nyhetstjeneste.

I et brev til Facebook-sjef Mark Zuckerberg krever representantene Edward Markey og Joe Barton å få opplysninger om detaljene rundt Facebooks planer.

Spørsmålene inkluderer hvordan personopplysninger skulle deles og hvordan planene om dette ble laget, samt detaljer rundt hvorfor Facebook til slutt bestemte å skrinlegge planene.

- Må ikke bli en telefonkatalog

- Facebook må beskytte sine brukeres personlige informasjon for å sikre at ikke Facebook blir til Phonebook (telefonkatalogen), sier Edward Markey.

- Derfor ber jeg om svar på disse spørsmålene, slik at vi kan få en bedre forståelse av Facebooks praksis vedrørende mulig adgang til brukernes personlige informasjon fra tredjeparts aktører. Dette er sensitive opplysninger som må beskyttes, sier Markey.

LES OGSÅ:

Facebook lekker som ei sil

Facebook har høstet mye kritikk på grunn av sin uklare praksis når det gjelder håndtering av personopplysninger, og mye av dette dreier seg om reklame og annonser rettet mot brukerne av det sosiale nettverket. ”Sponsede historier” er et eksempel, hvor Facebook blant annet tillater at annonsører benytter Facebook-brukeres bilder og informasjon i reklame overfor brukernes venner, uten å innhente tillatelse på forhånd.

Dette siste krumspringet synes imidlertid å gå enda lenger, ved å dele brukernes offline kontaktinformasjon. Hvilken fordel dette skal være for ulike Facebook-utviklere, annet enn i mulig markedsføringsøyemed, er uklart.

Mye av reklamen på nettsamfunn er målrettet og tilpasset profilene til medlemmene, noe som reiser spørsmål om bruk av personopplysninger, skrev Forbrukerombudet i en pressemelding i oktober i fjor.

- Forbud mot markedsføringsbudskap

- Det er et forbud mot å sende markedsføringsbudskap ved hjelp av elektroniske kanaler til folk som ikke har sagt seg villig til å motta dette. For mange er Facebook kanskje den viktigste elektroniske kanalen, og da mener vi at de samme reglene kommer inn. Folk blir neddynget av spam på Facebook. Dersom en venn sprer slike budskap, betyr ikke det at alle vennene har samtykket til å motta dette, sa seksjonssjef Frode Elton Haug til nettavisen Kampanje i forbindelse med et fellesnordisk møte i fjor høst, der forbrukerombudene i de nordiske landene besluttet å se nærmere på hvordan markedsføring på Facebook og andre nettsamfunn praktiseres.

LES OGSÅ:

Søppelpostspreder på Facebook dømt

Nå kan det hende vi snart får svar på noen av disse spørsmålene fra Facebook selv. Representantene Markey og Barton har bedt Zuckerberg om respons innen 23. februar.

It Bransjen