Falsk antivirus med ekte kundestøtte

Falsk antivirus med ekte kundestøtte

Vil du ta en prat med en datakriminell? Ikke noe problem!

Hackere og datakriminelle blir stadig proffere, men nå har de overgått seg selv.

Den falske antivirus-pakken Live PC Care har nå fått seg en egen "kundeservice"-avdeling. Ved å trykke på en stor "Support"-knapp i programvaren, blir du satt i kontakt med folkene bak via chat.

Symantec har testet ut kundestøtten. I et blogginnlegg skriver de at det faktisk er ekte mennesker som sitter og svarer på spørsmålene, ikke en skriptet bot.

Ekte folk

- Mine andre antivirusprogram viser at jeg ikke har noen trusler? skriver Symantec til kundeservice-tjenesten, etter å ha fått beskjed om at maskinen er infisert av både det ene og det andre, slik falske antivirusprogram gjerne gjør.

- Trolig er dine andre antivirusprogrammer utdaterte eller rett og slett ikke kapable til å oppdage visse virus, svarer de kriminelle på chat-en.

Videre begynner de å fortelle hvor viktig det er at kunden betaler for å oppgradere det falske programmet.

Proffe kriminelle

- Det viser hvor stor bransje dette er når falske antivirus-makere ansetter egne support-folk, skriver Peter Coogan i Symantec-bloggen.

Han sier målet med slik kundeservice er å få offeret til å tro at programvaren er reell, og videre få de til å punge ut for en "bedre" versjon som skal sikre maskinen din. Man har sett eksempler på liknende før, da med telefonsupport.

- Dette viser også hvor mye denne bransjemodellen har endret seg siden den oppstod for noen år siden, skriver Coogan.

Les om:

It Bransjen