Fem ting du aldri skal si til it-sjefen

Fem ting du aldri skal si til it-sjefen

Less is more, er et velkjent it-begrep. Her er fem ting it-sjefen ikke vil vite om hva som sies på bakrommet.

Computerworld.com har spurt 100 anerkjente it-ledere om hva de ikke liker å høre fra sine underordnede. Her er fem på topp-listen:

1. Alt handler om teknologi – ingenting om forretningen.

Å oppføre seg som om forretningssiden er ukjent og uønsket territorium, er fy-fy i 2008. Joseph J. Tufano er it-direktør ved St. John’s University i New York, og vil at medarbeiderne skal fortelle ham hvordan teknologi kan hjelpe organisasjonen og de ansatte til å gjøre jobben sin bedre.

- Du har en helt annen troverdighet når du presenterer teknologi i sammenheng med gevinster for organisasjonen, mener Tufano.

2. Det finnes bare én løsning.

It-folk kan ofte utvikle en forkjærlighet for visse teknologier, programmeringsspråk eller leverandører.

- Slike preferanser kan noen ganger utvikle seg til en religion, men det er aldri en type løsning som passer for alle mulige situasjoner, mener it-sjef Neal Puff i Yuma County, Arizona.

Når du utvikler slike holdninger, blir du sett på som et hinder for utvikling og et negativt element i organisasjonen.

3. Baksnakking av kolleger.

Det er en enkel regel som kan bli oversett når avdelingen din sliter med et vanskelig prosjekt eller en når deadline er rett rundt hjørnet. Tenk deg godt om før du begynner å skylde på andre.

- Jeg vil ha et lag som jobber sammen, og ikke driver politikk. Hvis jeg ser det at det forekommer, tror jeg bare noen er ute etter å score poeng hos sjefen, sier Kumud Kalia, it-direktør i Toronto-baserte Direct Energy.

Det finnes selvsagt anledninger hvor du skal ta opp personkonflikter med sjefen, men vær objektiv og diskret dersom det er en sak som din overordnede bør vite om.

4. Det er umulig.

Alt er nemlig mulig, ifølge it-direktør i T-Mobile USA, Robert Strickland.

- Det kan kanskje være umulig å levere et eksakt mål på en bestemt måte det er beskrevet, men før du sier at det er umulig, fortell it-sjefen om hvilke utfordringer du står overfor, sier Strickland.

- Du vil bli overrasket over hva du kan utrette når du først gir slipp på noen fordommer og forutinntatthet, mener han.

5. Overraskelser.

It-sjefene er nærmest enstemmige i at de ikke liker overraskelser. En klart flertall liker å høre siste nytt, enten det er gode eller dårlige, direkte fra sine medarbeidere så fort som mulig.

– Når noen begynner en setning med ”Jeg vil bare gjøre deg oppmerksom på noe”, så fanger det absolutt oppmerksomheten, sier Ian S. Patterson, it-sjef hos nettmeglerne Scottrade i St. Louis.

- Å be om hjelp så tidlig som mulig kan forhindre et lite problem til å utvikle seg til en katastrofe, sier it-sjef i Cox Enterprises i Atlanta.

It Bransjen