Fem ting du alltid må fortelle it-sjefen

Fem ting du alltid må fortelle it-sjefen

Hvis du satser på opprykk eller en bedre arbeidsplass, er det visse ting du alltid må dele med it-sjefen.

Computerworld.com har spurt 100 anerkjente it-ledere om hva de forventer å høre klart og tydelig fra sine medarbeidere. Dette er topp fem-listen:

1. Hele bildet.

For å lede effektivt, trenger sjefen det hele og fulle situasjonsbildet.

- Å pakke inn problemer, holde tilbake informasjon, love mer enn du kan holde og konstant underlevere er alle grunner til at it-avdelingen har et dårlig rykte. Vi er så flinke til dette, at vi ikke en gang skjønner at det er et problem, sier Robert Strickland, it-direktør i T-Mobile USA.

Du har ingenting å tjene på at it-sjefen ikke får vite alt av viktighet, men ikke forveksle sannheten med dine egne, personlige meninger.

2. Dine egne idéer.

- Kom til meg med idéer, selv om de ikke handler om it, oppfordrer Kumud Kalia, it-direktør i Toronto-baserte Direct Energy.

Det høres kanskje enkelt ut, men mange er ofte tilbakeholdne med å ta skrittet inn på sjefens kontor, mens andre tror de må gå gjennom alle mulige mellomledere og avdelingsdirektører for å legge fram sine planer. Det er ikke nødvendigvis tilfelle.

- Å gå rett til topps kan få fart på sakene. It-sjefen vet hva som skal til og har ressursene til å få omsatt planer til konkret handling, mener Kalia.

3. Hva du vil.

Fortell it-sjefen hva du helst har lyst til å jobbe med, og hva du håper å oppnå i fremtiden. I gode it-tider som dette vil arbeidsgiver svært gjerne holde på sine medarbeidere, og er ofte fleksible dersom du for eksempel ønsker å prøve deg i en ny avdeling.

- Jeg forsøker å plassere arbeiderne der de helst vil jobbe og hvor de trives best. Det hjelper på lojaliteten, moralen og produktiviteten. En person har blitt så glad i maskinvare at han møter opp klokken tre på natta for å gå i gang med et nytt prosjekt, forteller it-direktør Ted Maulucci hos entreprenøren Tridel i Toronto.

4. Nei.

Det krever mot å fortelle sjefen at du er uenig, men det er en fordel for alle involverte at du sier til foreslåtte prosjekter, tidsfrister, budsjetter eller teknologier som ikke tror kommer til å fungere.

Men å si nei er ikke det samme som å motarbeide hele prosjektet.

- Etter at du har sagt nei, ikke gjør det umulig å gjennomføre prosjektet. Du må foreslå alternative løsninger, og legge fram fordeler og ulemper ved de ulike planene, mener it-sjef Michael Williams ved University of California.

5. Dine suksesshistorier.

Ingen ønsker å høre om uventet nedetid, serverfeil og prosjektleveranser på etterskudd dag ut og dag inn. Gode nyheter er også velkomne. Likevel har it-ansatte en tendens til å glemme det som faktisk fungerer bra.

- Selve tankeprosessen finner ikke sted i hodene deres, kanskje tror de ikke at det de utretter er så spesielt, sier Kumud Kalia.

Uansett hva grunnen til en slik tilbakeholdenhet måtte være, så vil it-sjefen høre hva du har utrettet.

- Gode prestasjoner blir anerkjent, og med litt veiledning så kan de utføres enda bedre neste gang og brukes som eksempel for andre. Dessuten er det viktig å feire suksesser, og la andre ta del i feiringen, mener Kalia.

LES OGSÅ: Fem ting du aldri skal si til it-sjefen

It Bransjen