Fire av fem avbryter netthandelen

Norske forbrukere gidder ikke handle på kompliserte nettsteder.

Publisert Sist oppdatert

Åtte av ti har avbrutt en netthandel fordi den ble for trøblete å gjennomføre, viser en undersøkelse gjennomført av Infact på vegne av Logica.

- Undersøkelsen viser oss også at svært mange bruker prisguider og leser produktanmeldelser fra andre brukere når de handler på nett. Vi tror at flere bedrifter bør bli modige og åpne opp for produktanmeldelser i nettbutikkene for å tilfredsstille dagens bevisste forbrukere, sier avdelingsleder for portal og e-handelsløsninger i Logica, Thomas Brændengen, til Aftenposten.

Handler mye på nett

Undersøkelsen viser at to av tre jevnlig handler på nett. Så moralen er; bra nettsted gir bra handel.

Norwegian er et eksempel på et selskap som fra starten har fokusert på enkel netthandel, og med det gjort netthandel i hele flybransjen enklere.

Handler kultur og reiser

Brukervennlige netthandelsløsninger betyr liv eller død for reiselivsbedriftene, påpeker Aftenposten.

78 prosent handler kulturopplevelser på nett, 77 prosent handler reiser, 62 prosent handler data og forbrukerelektronikk, 42 prosent handler klær/leker/sko/sport, mens 33 prosent handler møbler og interiør, ifølge en undersøkelse Mpx gjennomførte i fjor høst viser.