Fornøyde Komplett-kunder

Fornøyde Komplett-kunder

Norsk kundebarometer 2009 er klart. Sjekk hvordan ikt-bransjen ligger an.

Av teleoperatørene er folket mest fornøyd med Chess, viser Norsk kundebarometer anno 2009. Barometeret viser kundetilfredsheten på en skala fra 0 til 100. Chess er på 47. plass med 73,9 poeng, og det holder til kundekategorien «Tilfreds».

- Vi er veldig stolt av dette, og spesielt stolt fordi vi har slått sammen noen kundeserviceavdelinger og i den forbindelse fått inn en god del nye folk. Kundeservice skal ha all honnør for at vi likevel presterer så godt, sier administrerende direktør Rolf Barmen.

Selv om Chess ligger foran alle andre telekonkurrenter, har billigselskapet dalt hele 35 plasseringer siden 2008. I fjor lå selskapet på 12. plass med 79,7.

- Vi er likevel fornøyd. Årsaken til fallet er at det er så mange nye på kundeservice. Men selv da har vi slått de andre i bransjen. Også er jeg helt sikker på at vi skal gjenvinne gamle høyder og vel så det når ting faller på plass, sier Barmen.

Lillesøster slo storebror

Netcom, Chess' «storebror», scorer 72 poeng, og ligger på 63. Begge selskapene eies av Teliasonera.

- I et mettet marked som mobiltelefoni er, er det ekstremt viktig å være såpass attraktiv at kundene må bli hos deg. Det er noe vi jobber med, sier kommunikasjonssjef i Netcom, Øyvind Vederhus, som ikke legger skjul på et ønske om å klatre høyere på lista.

- Det må jo være målet, selv om det er et langsiktig mål, sier han.

- Hvordan føles det å bli slått av deres «lillesøster» Chess?

- Chess er veldig flinke, og de har alltid ligget litt foran. Men samtidig som vi er stolte har vi tenkt til å fortsette å konkurrere. Som storebror liker du ikke at lillesøster får bedre karakterer, sier Vederhus.

I det minste slår Netcom Chess knepent på kundelojalitet, med 78,5 poeng hos førstnenvte og 77,4 hos sistnevnte.

Andre under

Vi må helt til kategorien «Likegyldig / misfornøyd» for å finne konkurrentene. Telenor Mobil ligger på 94. plass med 69,5 poeng, tett fulgt av Tele2 Mobil på 69,2.

I nettbransjen ligger Telenor internett på 141. plass fulgt av Get på 168. plass og Nextgentel som ligger sist på lista med 173. plass.

Komplett på topp ti

Betraktelig høyere opp på lista ligger imidlertid både Komplett.no og Finn.no. Komplett plasserer seg akkurat innen for topp ti med sin 9. plass og 79,1 poeng. Finn.no ligger på 15. med 77,5 poeng.

- At vi har noen av Norges mest fornøyde kunder er den beste attesten vi kan få, sier Anton Hagberg, administrerende direktør i Komplett.no.

Førsteplassen på lista innehas av BMW på 84,3 poeng, som etterfølges av Toyota og Skoda. Men faktisk slår Komplett.no BMW såvidt det er på kundelojalitet med 82,6 mot 81,7.

Men alle kan misunne kundelojaliteten til Ikea. De troner alene på toppen med solide 91,3 poeng.

Les om:

It Bransjen