Fremdeles redd for netthandel

Nettbutikker må bli flinkere til å vise at de er sikre. Godt over halvparten av kundene har avbrutt et kjøp fordi de ikke stoler på nettbutikken.

Publisert Sist oppdatert

Folk er fremdeles redd for å handle på nettet. I en undersøkelse utført av TNS Research på vegne av Verisign viser det seg at 60 prosent av de europeiske nettbrukerne en eller annen gang har bestemt seg for å avbryte et varekjøp i på nettet i siste sekund av frykt for at nettbutikken ikke var sikker nok, ifølge ComputerSweden.

- Halvparten av dem sier at de hadde gjennomført kjøpet hvis det hadde fantes et bevis på sikkerhetsløsningen. Derfor må bedriftene gjøre sikkerheten synlig og lettforståelig, sier markedsansvarlig Johan Valind i Verisign.

LES OGSÅ: Ti tips for sikker netthandel

Verisign anbefaler også andre tiltak for at forbrukerne skal ha tillit til nettbutikken. Kontaktinformasjon og et fungerende telefonnummer er meget viktig. Kundene må føle at det finnes personer bak nettstedet. Også informasjon om hvordan man håndterer sensitiv informasjon om kunden bør være lett tilgjengelig.

Valind tror at nettfiske er en av årsakene til folks skepsis. Han sier at nettfisking har øket med 4.000 prosent siden 2003. Usikkerheten hemmer utviklingen av e-handel, ifølge Valind. Forrester anslår at den europeiske e-handelen vil være verdt 263 milliarder euro om fem år.

- Jeg tror at dette tallet ville vært betydelig høyere om flere selskaper var klar over problemet, sier han