Funcom med alternativ virkelighet

Funcom med alternativ virkelighet

Mobiltelefoni, e-post og nettsider blir integrert i det neste MMO-spillet fra Funcom.

- Funcom er et godt eksempel på at du ikke trenger finanskrise for å oppleve turbulens.

Det sa en spøkefull administrerende direktør i Funcom, Trond Arne Aas, da han entret scenen på Nortibs seminar i Sundvolden.

Han legger ikke skjul på at han tror fremtiden ser lys ut for selskapet og spillbransjen generelt, til tross for enorme børssvingninger det siste året. Aas viser til at mens musikkindustrien står for 29 milliarder dollar i omsetningen, har dataspill nådd 42 milliarder. Det gjør spillbransjen større enn musikkbransjen, selv om den havner bak filmbransjens 69 milliarder.

- Jeg tror spillbransjen vil ta igjen filmbransjen, konstaterer Aas, og peker på at dagens smårollinger heller vil møte Mario enn Mikke Mus.

Les også: Conan-spillere føler seg alene

Han kan ellers ikke fortelle så veldig mye om Age of Conan og drastisk synkende børskurs siden det er mye børssensitiv info involvert, men forklarer det med svingende forventninger.

- Enten treffer du, og det blir stort med kjempemargin, ellers bommer du, og det blir ingenting. Det kommer an på hvor lenge folk spiller spillet.

Men Funcom har ikke gitt opp av den grunn, ifølge sjefen.

- Vi har prosjekter på gang, men de ligger fremover i tid og markedet har ikke begynt å å prise dem ennå, sier han.

Les også: Funcom fra hardcore til casual

Det er ikke alle unt suksess i denne verden, ifølge Aas.

- De aller fleste som prøver mislykkes. Microsoft har investert flere hunder millioner dollar for å forsøke å lykkes, men jeg tror de har måtte kansellere fem til ti prosjekter. De har levert ett, men det gikk dårlig. Det har med teknologi og kompetanse og gjøre. Microsoft har jo begge deler, men denne typen spill er helt annerledes enn hva de pleier å gjøre.

Han peker på at man ikke bare trenger dyktige programmerere, men også tegnere, musikere, renderprogrammerere også videre, i tillegg til alle forretningsprinsippene som salgsapparat og support.

Aas tror definitivt onlinespill er fremtiden.

- Folk bruker masse tid online. De som spiller mest på Yahoo games er faktisk kvinner over 40. Gutter og menn mellom ti og 25 forlater tv-en for å komme mer online.

Les også: Conan-sjef slutter

Derfor satser selskapet videre. Nå har de tre prosjekter på gang samtidig som de fortsatt forsøker å skape blest om Age of Conan i nye markeder,

- Vi jobber med et java- og et browserwspill innen spill som skal være gratis for testing, men med betalt innhold. Dette er mindre prosjekter, som betyr raskere utvikling. Ellers er Secret World det neste store MMO vi jobber med. Det skal bli alternate reality, det vil si at vi inkluderer bruk av mobiltelefoni, e-post, nettsider også videre i en herlig mishmash for å gi brukeren en følelse på at det de er med på er virkelighet, sier Aas.

Les om:

It Bransjen