Funcom vil lage mobilspill

Funcom vil lage mobilspill

Går for mobil og brett i Montreal og sentraliserer nettspillteamene.

I september 2009 åpnet den kjente norske spillutvikleren Funcom utviklerstudio i Montreal. Nå har selskapet store planer for sin kanadiske avdeling, og annonserer satsing på spillutvikling for brett og mobil.

Starter med Lego

Statsingen kickstartes med utvikling av to spill basert på de populære danske lekeklossene og mange nerders hemmelige lidenskap, Lego. De to spillene utvikles av Funcom på oppdrag for Lego, og det er ikke kjent hvilken del av Lego-universet spillene er basert i.

- Å kunne starte med en slik fantastisk merkevare representerer en utrolig solid start for den nye fremtiden for studioet vårt i Montreal, sier Ole Schreiner, administrerende direktør i Funcom i en pressemelding.

Selskapet melder også at de er godt i gang med å sikre lignende avtaler og muligheter fremover, og at veien Montreal-studioet har begynt å vandre ned er en viktig brikke i Funcoms nye strategi om å utvikle kortere spill av høy kvalitet.

Ambisjonen er å vokse seg stor på mobil, og bli en viktig aktør på mobil og brett, og Montreal skal lede Funcom inn i mobilspillenes tidsalder.

- Dette studioet har altid vært en viktig hub for utvikling i Funcom, og det var her vi utviklet Pets vs Monsters og Fashion Week Live, som begge i høy grad har bidratt til avdelingens kunnskap og kompetanse om casual gaming, sier Schreiner.

Han fortsetter med å si at flere av folkene som som jobbet med å utvikle disse spillene utgjør kjernen i det nye mobil-teamet.

- De har absolutt bevist at de kan skape imponerende spillopplevelser, forteller Schreiner.

Funcom lover mer informasjon om selskapets nye retning under presentasjonen av kvartalstall for Q4 2012 i morgen, 28. februar 2013.

Nytt MMO-team

Funcom har også annonsert at Joel Bylos blir kreativ leder for selskapets sentraliserte live-team. Denne avdelingen skal håndtere support, oppdateringer og videreutvikling av selskapets tre nettspill Anarchy Online, Age of Conan og The Secret World.

Den nye avdelingen, som er lokalisert ved Funcoms studio i North Carolina, som også huser Funcoms QA-avdeling og kundestøtte, er et resultat av omorganiseringen som selskapet gikk igjennom etter lanseringen av sin foreløpig siste storsatsing, The Secret World.

Lanseringen av The Secret World gikk nemlig ikke helt som planlagt, og hverken kritikerne eller spillerne tok imot spillet med like stor glede som Funcom håpet.

Bylos, den ny-utnevnte kreative lederen, har tidligere jobbet som utvikler på Age of Conan og sjefsdesigner for utvidelsen Rise og the Godslayer. Han var også innholdsansvarlig for The Secret World, og sto bak overgangen fra abonnement-basert modell til buy-to-play for nettspillet.

- Jeg er veldig glad for muligheten for å lede det nye teamet fremover, og vi har allerede begynt å legge planer for en svært spennende fremtid for Anarchy Online, The Secret World og Age of Conan. Følg med, det kommer til å skje mye spennende fremover, sier Bylos i en pressemelding.

It Bransjen