KONKURRERER: – Vi kan konkurrere med alle på pris, mener toppsjef Kimmo Alkio i Tieto.

– Gjenoppfinn forretningen

Tieto, som er Nordens største it-tjenesteselskap, kjøpte Software Innovation sommeren 2015 og satser mer i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Teknologiutviklingen går raskt. Programvare og tjenester er en veldig dynamisk sektor. På bakgrunn av dette har Tieto-sjef Kimmo Alkio følgende å si til lederne av virksomheter, både private og offentlige:

– Det er i hovedsak to ting beslutningstagere må forholde seg til i dag: Hvordan dagens hurtige og dynamiske utvikling kan gi økt effektivitet, er den ene. Den andre er å finne opp forretningen på nytt, "reinvent the business". Dette dreier seg i stor grad om brukeropplevelse, og da særlig innenfor offentlig sektor.

Hjelper butikken på nett

– Varehandelen går fra butikker mot ehandel. Selv om de fysiske butikkene måtte fortsette. Tieto skal være ledende på rådgivning fra "brick and mortar" til nettet, sier Alkio.

– Det gjelder å være tjenesteorientert og fleksibel, få ned kostnader på backend og mer på front, for eksempel når det gjelder banker. Vi vil bidra med å håndtere balansen fra legacy til tjenesteorientert.

Alkio bruker eksempler som at du skal kunne bestille dagligvarer og få dem levert i bagasjerommet på din parkerte bil. Han viser også til virtuelle butikker på t-banen, som i Seoul. Der kan du handle i virtuelle hyller på perrongen og få varene levert til deg.

Speed of change

– Tieto har investert 100 millioner euro i nye tjenester. Vi har ingen gjeld, vi har noen startups og mye penger å investere i nye forretningsmodeller. Tieto vil lede an i "speed of change". I Norge har vi kjøpt Software Innovation, som vi har stor tro på og er stolte av å eie, sier han.

Tieto har 1,5 milliarder euro i omsetning, og aksjeverdien er doblet over de tre siste årene. Tradisjonelt har Tieto stått for it-drift av større systemer og datasentre. Det skal de fortsette med, men det er innen tjenester og kundepleie selskapet vil vokse.

– Vi er blant Nord-Europas største it-bedrifter, og vi vil drive it fremover. Vi skal investere mye for å promotere nordisk informasjonsteknologi.

Alkio viser til at mange bransjer blir rammet av endringene som skjer nå. For eksempel det at avisene forsvinner, går ut over skogindustri og papirprodusenter, men dermed også for transportsektoren.

Satser på Software

Fra 2012 har Tieto staket ut en kurs som tar hensyn til at tradisjonelle it-tjenester går ned i pris og vil utgjøre en stadig mindre del av omsetningen, samtidig som den vil bestå i volum.

Tieto er aktive innen datasentre, konsulentvirksomhet og programvareprodukter. Spesielt programvare for bransjeløsninger innen finans, helse, produksjon og telekom/media/energi.

– Vi er sterke på programvare. Software Innovation er sterke på programvare i det offentlige, og passer godt inn i Tietos strategi. Det er stort behov for digitalisering, særlig i offentlig sektor.

– Kundene står overfor store endringer, som Tieto selv har vært igjennom. Vi retter oss mot store og middels store selskaper som kunder, og vi er i priskonkurranse med alle. Vi utfordrer hele tiden, og vi endrer oss hele tiden, sier Alkio.

Åpne løsninger

Ifølge Alkio kan Tieto levere løsninger fra ende til ende, såkalt "full stack". De baserer seg på åpne løsninger, og deres egen arkitektur er basert på åpne API-er.

– Vi må gå fra SLA-regimene til innovasjon sammen med kundene. Gjennom vår Tieto Experience hub skal selskapet designe løsninger sammen med kunder og brukere.

Viktige kunder for Tieto er offentlig sektor, og de er godt inne i bank og finans. Ifølge Aliko er de kjente i vertikalene.

–Alle finansmeglere bruker Tietos løsninger. Vi er også størst på systemer for oljehandel fra produksjon til marked, hevder han.