KONTORVERKTØY: Christopher Conradi er ansvarlig for Google Norges tilbud til bedriftsmarked. (Foto: Google)

KONTORVERKTØY: Christopher Conradi er ansvarlig for Google Norges tilbud til bedriftsmarked. (Foto: Google)

Google på jobben

Først ute var Narvik, nå er Google for Work i aktiv dialog med et femtittalls kommuner. PwC Norge rullet ut for 1.600 brukere i løpet av en helg og PwC skal ta det i bruk globalt.

Det er ikke mange bedrifter som får navnet sitt benyttet som verb: "Å google" er blitt ensbetydende med å søke på internett på mange språk. Men søkekjempen er også stor på gratis programvare via nettet, og går i kraftig konkurranse med selskapet som har dominert kontorer verden over i tiår.
Pakken "Google for Work" inneholder verktøy for håndtering av dokumenter og samhandling med alt lagret og sikret i skyen til en rimelig pris er hva Google frister med.

Christopher Conradi er ansvarlig for Googles B2B-satsing i Norge, både når det gjelder maskinvare og programvare: 

– Verktøyene er laget for at brukerne skal få løsninger uten å måtte gå til it-avdelingen slik det er med andre løsninger i markedet. Ta for eksempel Google Forms. Her kan du enkelt lage dine egne skjema og invitere medarbeidere eller eksterne til å svare. Det igjen bidrar til å endre måten våre kunder jobber på. De tar i større grad beslutninger basert på et ferskt datagrunnlag fordi det er enkelt å få tak i data med moderne verktøy, sier Conradi.

– Når en snekker bytter ut den gamle hammeren med en spikerpistol er det viktig at han ikke fortsatt slår med spikerpistolen, men skyter. Det samme gjelder programvare. Når man velger en it-strategi basert på skyløsninger, er det viktig at man også endrer måten man bruker disse nye verktøyene på – og dermed måten man jobber på. Ellers, hva er vitsen?

– Egentlig er det ikke produktene som er viktigst, men hvordan de blir brukt. Det handler om kultur, ikke teknologi. Vi skal jobbe smartere og ikke være nødt til å kle av oss 2016 og gå inn i 1997 så fort vi kommer på kontoret. Det skal være gøy på jobben, annerledes og med makt til sluttbrukerne, hevder han.

Lytter til brukerne

Ifølge Conradi lanserer Google produkter tidlig, lytter til brukerfeedback og endrer eventuelle ting som må utbedres. I stedet for å utsette til alt er polert mener Google at verden endres så raskt at det er bedre å lansere og forbedre underveis. Googles måte å jobbe på er at alt skal testes av brukerne. Millioner av brukere gir dem enorme mengder data om hva som fungerer og ikke.

– Det er ikke tilfeldig at vi bruker akkurat den blåfargen i søkeresultatene våre. Den er funnet frem til av millioner av automatiserte brukertester. Det samme gjelder designet på Gmail eller arbeidsflyten i Google Docs, sier Conradi.

– Google Wave er et eksempel på at vi liker å eksperimentere. Det slo ikke an og prosjektet ble lagt ned, men vi ser ikke på det som et nederlag, for vi lærte jo masse av Wave. Vi fikk mye kunnskap om kommunikasjon, om hva som fungerer og ikke. Dessuten ble teknologien i Wave tatt med inn i andre verktøy, som Docs, Sheet, Slides, Gmail og flere, forteller han.

Må skjerpe seg

Google tegner normalt ikke avtaler med mer ett års varighet. Det begrunner de med at de må være skjerpet og gjøre seg fortjent til at kundene fornyer avtalen hver tolvte måned. 

– Det skal være enkelt å bli kunde av oss, men det skal også være enkelt å ikke være kunde lenger. Det gjør at vi må jobbe proaktivt med alle våre kunder. Dessuten går utviklingen så fort at vi ikke vil ha lengre avtaler. Å tegne avtaler over åtte år, som vi har hørt om, tar ikke høyde for hvilke endringer vi står overfor. 

– Prisen er fra 40 euro per bruker per år. At lisensiering i dag er blitt et eget fagfelt er helt vanvittig. Dette må vi bort fra. Vi vil vekk fra lisensrevisjoner og den slags og heller fokusere på hvordan man kan bruke våre løsninger for å drive innovasjon og forretningskultur. Men det gjør at vi ofte ikke passer inn i anbud. Vi føler at mange anbud spør etter feil ting. Det spørres om hvor ofte eselet må ha mat, mens vi selger jetfly, hevder Conradi.

Mye plass og deling

– Av applikasjonene Hangouts mye etterspurt. Da får du direktemeldinger, telefon- og videokonferanser knyttet sammen på en enkel måte. Jeg tror dette er med å skape en kultur for å jobbe på en moderne måte, og mange av dagens videoløsninger er simpelthen ikke brukervennlige nok, mener Conradi.

– Google Drive er også noe virksomhetene setter pris på. Det er gjerne her man starter Google-reisen. Drive er en harddisk i skyen hvor man lagrer alle sine dokumenter. Alt blir søkbart, du har gratis antivirus og ting blir enkelt å dele. Med Drive kan du bruke andre kontorstøtteverktøy om du vil. Men vi ser at mange velger å bruke Googles verktøy fordi de ser fordelene med samskriving og deling. 

– Den minste lisensen gir 30 gigabyte, men de fleste oppgraderer til ubegrenset lagringsplass. Ubegrenset lagringsplass gjør noe med hvordan man tenker på lagring. Plutselig kan man digitalisere alt – uten unntak, sier Conradi.

– Gmail er også en populær del av Google Apps. Det er enkelt, har antivirus, med god søkefunksjonalitet og ubegrenset lagringsplass. Etter hvert som maskinlæring får større betydning vil det komme mer av dette inn i Gmail. Nå kan du svare med automatiske svarforslag på mobilen. Da blir det foreslått setninger basert på din måte å svare på, så kan du med ett trykk svare: "Jeg har fått rapporten. Tusen takk", for eksempel.

Google har i Europa datasentre i Finland, Irland, Belgia og Nederland med ekstremt mye data, og tilnærmet ubegrenset datakraft, ifølge Conradi. 

– Vi bygger vår egen infrastruktur med egne hovedkort, rutere og svitsjer. Datasentrene fylles opp med mange små maskiner i stedet for få store. Vi har også vårt eget Linux-baserte operativsystem. Det betyr at vi står for hele verdikjeden og har et totalansvar, som igjen våre kunder drar nytte av i form av økt sikkerhet og ingen planlagt nedetid, mener han.

Les om: