Googles merkevare øker mest

Googles merkevare øker mest

Verdien av merkevaren Google har økt mest siden i fjor. Men tre andre teknologiselskaper slår søkegiganten.

Googles merkenavn har hoppet hele ti plasseringer på en årlig liste over verdi av merkenavn. Fra 20. plass i fjor har søkemotorgiganten nå sneket seg opp til 10. plass i BusinessWeek og Interbrands liste over topp 100-merkenavn. Økningen er på hele 43 prosent, og merkevareverdien er på i overkant av 25,5 milliarder dollar.

Tett på toppen

Det er generelt mange it-bedrifter i toppsjiktet av lista, men det er to som kniver på pallen. IBM har nemlig kuppet Microsofts andreplass siden i fjor, med en vekst på tre prosent. Microsoft vokste kun én prosent.

I merkevareverdi-målestokken vi snakker om her er det forskjeller på størrelse med hårstrå vi snakker mellom de to. IBM med 59,031 milliarder og Microsoft med 59,007 milliarder. På toppen av lista ruver Coca Cola med en antatt verdi på 66,7 milliarder dollar.

Ellers befinner Intel seg også på topp ti, med en sjuendeplass.

Krymper

It-selskapet som vokser minst på topp 100-lista, og som i realiteten har gått ned hele ni prosent, er Google-konkurrenten Yahoo, med en antatt nåværende markedsverdi på fem og en halv milliard. Det plasserer selskapet på 65. plass, ned fra 55. i fjor.

Førsteplassens erkerival Pepsi må forøvrig pent finne seg i å ligge på 26. plass med 13,3 milliarder i verdi.

Se lista her

(I skrivende stund hevder lista for øvrig at 14. plassen Gillette har verdi på hele 220,689 milliarder, men dette er etter alle solemerker fordi noen har bommet på kommaplassering)

Les om:

It Bransjen