Grøt, pepperkaker og juletre
Hva skjedde med det gode, gamle julebordet i norsk it-bransje?
En ringerunde utført av Computerworld avdekker svært forskjellig praksis rundt fenomenet «julebord» i norske it-selskaper.
Mange it-selskaper har ingen tradisjon for en slik julespesifikk festivitas, mens andre lar det stå til for hele bedriften - eller for enkeltavdelinger.
HP er blant selskapene som ikke praktiserer julebord.
- Vi pleier i stedet å ha kick off når det blir nytt forretningsår, i november. Men i år har vi flyttet hovedkontor fra Bryn til Fornebu, og valgte i den anledningen en mindre og beskjeden markering av dette, sier pressekontakt Jannicke Berle.
Grønn jule-it
- Har dere juletre eller pepperkaker i resepsjonen, da?
- Ja, vi har hatt pepperkaker i resepsjonen, men det er ganske beskjedent, sier Berle.
Ergogroup tar samme retningen som HP.
- Vi har egentlig ikke julebord i tradisjonell forstand, men har kick-off i februar for å sette i gang året som kommer, forteller informasjonssjef Cahtrin Solhaug.
Av juleeffekter kan hun fortelle at Ergogroup har fått på plass juletre – i plastikk.
- Så det er sånn gjenbrukbart grønn it-juletre som sparer miljøet, med andre ord?
- Ja, det er grønn it på sitt beste, sier Solhaug.
Grøtfest hos Steria
Accenture satser på splittet julebord.
- Innovation Fair er vår store årlige event. Ellers er det opp til den enkelte avdeling eller prosjekt å ha tilstelninger, sier kommunikasjonsdirektør Eirik Andersen.
Heller ikke IBM kjører gigantjulebord.
- Det er noen avdelinger som har julebord, men det er intet stort julebord for hele IBM, forteller presseansvarlig Karin Linnea Malmborg Sørby.