Her er iPhone 5-høydepunktene

Her er iPhone 5-høydepunktene

Apple gir oss fire nye iPhone-reklamevideoer.

Ny iPhone betyr nye tv-reklamer.

Nå serverer Apple hele fire stykker som ruller over amerikanske tv-skjermer om dagen.

Apple har et godt rykte på seg hva angår markedsføring generelt, og også tv-kampanjer spesielt. Hele Hello, I'm a Mac-serien gikk i lange baner og er generelt godt likt. Overraskende nok var det mange som fikk hjerte for pc-fyren som hadde litt av hvert å slite med.

Men forrige trio med tv-reklamer som ble sendt på amerikanske skjermer under OL fikk blandet mottakelse. På den ene siden mente Apple-hipstere og reklamefolk at de ikke var kule nok - på den andre siden ble det fremhevet at de ikke var beregnet på et teknologikyndig publikum og derfor var relevante for folk flest. Apple trakk siden disse snuttene, som fokuserte på Apple Store-geniene.

Fokus på funksjonalitet

Nå kan vi altså glede oss over et nytt forsøk med en kvadriga av reklamer med fokus på nyhetene i iPhone 5. De føyer seg pent inn i rekken av iPhone-spesifikke reklamer med fokus på funksjonalitet fremfor tekniske egenskaper, akkurat slik Apple pleier.

Det er snakk om den nye panorama-fotofunksjonen som forøvrig også virker på iPhone 4S, på skjermstørrelsen som er tilpasset ergonometrien i den menneskelige hånden samt en spot som fremhever det tilsynelatende fysisk umulige i å gjøre en telefon både større men samtidig også mindre. Se selv.

Til slutt er det en snutt som lanseres som en iPhone 5-reklame men som er like relevant for nye iPod-kunder - nemlig med fokus på ørene dine. Ja nettopp, uansett om du liker de eller ikke. Poenget er selvfølgelig argumentet for Apples nye in ear-propper kalt EarPods som er formet etter det menneskelige øret og som lover bedre passform. Kjøper du en ny iPhone 5, ny iPod nano eller iPod touch, vil ett par av disse følge med.

Se tv-reklamene nedenfor. Hva synes du?

It Bransjen