Hollywoods verste nettmisbruk

Hollywoods verste nettmisbruk

"Surfin' For Cyber Booty" er bare en av de dumme idéene fra Hollywood. Se hatliste med trailere her!

For it-kyndige kan det være en sann pine å se på film. Datamaskiner lager ikke så mange lyder, de har ikke så mye grønn skrift på sort bakgrunn og de kan ikke gjøre bilder fra overvåkningskameraer tredimensjonale.

Og internett er som oftest ikke så spennende i virkeligheten som på film.

Det blir heller ikke bedre når filmene som omhandler internett på den ene eller andre måten ofte er så dårlige at man vegrer seg for å oppgi teknologi som interesse på fest.

Christopher Null er grunnleggeren av nettstedet Filmcritic.com, og har for vår søsterside PCWorld.com laget en liste over de beste og dårligste filmene som omhandler internett.

Hans favoritter er The Matrix, Me and You and Everyone We Know, Hackers, Startup.com og Antitrust.

Og hans hatliste er som følger:

1. The Net (1995)

Dette er den absolutt verste filmen om internett, laget i 1995 for å spille på frykten for statlig kontroll og id-tyveri gjennom det nye, skumle nettet. Et nett man tydeligvis kan bli fanget i, skal vi tro denne filmen.

Frykten blir i denne filmen realitet for stakkar, lille Sandra Bullock. Hun spiller en kanskje noe urealistisk sprek og pen koder, som utvikler et program som oppfører seg som en universalnøkkel for statlige datamaskiner. De slemme gutta vil naturligvis få tak i dette programmet, og det ene fører til det andre, og Bullock må løpe for livet.

Mye på grunn av Bullock i bikini så klarte filmen å tjene inn mer enn 100 millioner dollar. Det ble også laget en tv-serie med samme navn, men da den ble sendt i 1998 var tydeligvis ikke internettet så spennende lenger. Serien ble kansellert etter bare en sesong.

2. Swimfan (2002)

Jesse Bradford spiller den unge highschool-eleven Ben. Hans forbannelse her i livet er å bli spionert på via internett av den blonde skjønnheten Madison, spilt av Erika Christensen. Hun sender stakkars Ben nakenbilder på epost, og gjør sitt beste med å forføre han også i svømmebassenget. Ben har allerede en kjæreste, stakkar, og det hele blir ikke noe bedre av at blondinen Madison ser ut til å drepe folk i ett sett.

Filmen er like dårlig som tittelen. Som forøvrig stammer fra Ben sitt kallenavn på nettet; Swimfan85. Med et så kjedelig kallenavn fortjener du å havne i trøbbel.

3. You've Got Mail (1998)

Hollywood er eksperter på å gjøre gamle klassikere til nye katastrofer, og det er nettopp det de har gjort her også. Opprinnelig var dette en film som het "The Shop Around The Corner" (1940), som handlet om to anonyme brevvenner som hater hverandre i det virkelige liv i Budapest.

I 1998 ble det ungarske postvesenet byttet ut med internettleverandøren America Online, og skuespillerne ble byttet ut med Meg Ryan og "sjarmtrollet" Tom Hanks.

Produktplasseringen i denne filmen er overveldende, og du skal ha sovet store deler av filmen for å ikke ha fått med deg at America Online har svært så flotte epost-tjenester.

4. The Chatroom (2002)

Etter at tusenårsskiftet gikk skuffende bra, uten at alle pc-er i hele verden eksploderte, begynte filmindustrien å se de komiske aspektene ved internett. Og beklageligvis resulterte det blant annet i denne filmen.

En guttegjeng inngår et veddemål, og det ender opp med at de skal bruke internetts chatte-rom for å finne seg damer. "Surfin' For Cyber Booty" er filmens flotte undertittel. Det viser seg at det de tror er flotte kvinnfolk, ofte er transvestitter, menn og annet utyske disse unge mennene ikke vil ha noe med å gjøre. Nok en "blind-date går galt"-film, altså.

Av en eller annen ironisk grunn er det umulig å finne noen trailer til denne filmen på internett. Kanskje like greit.

5. FearDotCom (2002)

Som mange asiatiske skrekkfilmer (som for eksempel The Ring) baserer denne filmen seg på skumle saker på en skjerm. Denne gangen er det en internettside som er så skummel at du dør om du besøker den. Det vil si, du dør litt etterpå, da du blir slaktet av sidens bakmenn.

Denne filmen eier ikke mye logikk, og det kan virke som om internettkonseptet bare er en unnskyldning for å kunne vise litervis med blod og gørr.

En morsom, og nesten skremmende, detalj, er at filmens nettside ikke er Fear.com, men Feardotcom.com. De tjente 42 millioner dollar på filmen, men et ordentlig domene skaffet de ikke. Fear.com er faktisk ikke i bruk. Om det noen gang blir kjøpt opp, bør du kanskje tenke deg om to ganger før du besøker det. Eller ikke.

It Bransjen