UTFORDRINGEN: Produktsjef Jeff Wood ser utfordringen i å selge et produkt som passer godt inn i begge av HPs nye divisjoner. (FOTO: Jan Birkeland)

HP Incs første test

Selskapet har akkurat delt seg i to, nå kommer de første produktene fra den nye konsumer-delen. Problemet er kanskje at de passer bedre i enterprise.

Publisert Sist oppdatert

New York: Etter en uke som egne selskaper lanserer HP Inc, kjent som print og pc-delen av selskapet, sine første produkter. Z-serien fra HP har lenge vært selskapets arbeidshester i bedriftsmarkedet, men selges likevel ikke av HP Enterprise.

De nye bærbare arbeidsstasjonene er tredje generasjon z-modeller, og HP legger ikke skjul på at de kan stjele kunder fra Apple.

Jeff Wood, global produktsjef for arbeidsstasjoner og tynne klienter, sier Apple er i ferd med å forlate mange av sine kunder og at det er rom for konkurrenter på flere områder.

– Vi så et tomrom etter den siste lanseringen av Mac Pro, den som så ut som en søppelbøtte, det var flere kunder som var misfornøyde med hvordan Apple behandlet den oppgraderingen. Vi fikk tilbakemelding på at de ønsket seg flere muligheter, og vi ser en vekst i det markedet hos oss. Mellom oss og Dell har vi 85 prosent av dette markedet, med Lenovo et godt stykke bak.

Mer konkurransedyktig

Wood sier samtidig at den nylige splitten i selskapet kan fungere godt i dette segmentet.

– Vi er blitt mindre og mer bevegelige; vi kan reagere raskere og møte markedet med en blanding av å være en entreprenør som kan bokse i vektklassen til Fortune 100. Dette gjør oss også enda mer konkurransedyktige mot Dell.

Når Computerworld spør om hvorfor arbeidsstasjon-divisjonen havnet under HP Inc og ikke enterprise-delen, blir Wood stille før han forteller hvordan det nye HP kan møte utfordringene.

– Det er klart at vi befinner oss litt mellom de to organisasjonene, men vi føler at vi kan dra mer nytte av bærbar-teknologien i HP Inc. Det er selvsagt utfordringer for salg, og vi har kanskje færre andre produkter i porteføljen vi kan ta med til kundene. Men her er det viktig at vi møter HP Enterprise sammen med kunden, og viser at vi sammen kan levere den komplette pakken.

Skapte sin egen storkunde

Kuriøst har splitten skapt en ny stor-kunde for begge HP-divisjonene, nemlig HP selv. Med over 250.000 ansatte blir HP Enterprise en stor kunde for HP, og det samme er sant andre veien.

– De trenger selvsagt HP’s arbeidsstasjoner, og vi er avhengige av deres servere, lagring og annen teknologi. Sånn sett har vi skapt en ny kunde for hverandre, sier Wood.

I splitten ble også HPs egen forskning og utviklings ving HP Labs delt i to, og dette vil sannsynlig skape en tredje salgsfront i den nye konstellasjonen. Paul Mazurkiewicz, hovedansvarlig for forskning og utvikling på arbeidsstasjoner og tynne klienter hos HP sier den nye avdelingen kommer til å komme med egne produkter neste år.

– Et resultat av splitten har gitt oss muligheten til å fokusere mer på vårt valgte felt, og vi ser nå på muligheten til å markedsføre og selge produkter som har kommet fra vår avdeling.

Etter det Computerworld kjenner til er dette blant annet produkter som benytter seg av HPs lagringsteknologi Z Turbo NVME, og de er ventet ut på markedet tidlig neste år.

Ikke lenger virtuelle

Noe som manglet fra dagens lansering var virtuelle arbeidsmaskiner. HPs toppsjef for tynne klienter og arbeidsstasjoner, Jim Zafarana sier dette er et bevisst grep fra selskapet.

– Virtuelle arbeidsstasjoner er en veldig seriøs investering. Kundene våre foretrekker forskjellige løsninger og form-faktorer, og vi kommer til å fokusere på tynne klienter og monitorer mot de kundene. Vi selger uansett så mye av dette gjennom kanalen, og her kan vi gjerne være en del av en komplett løsning.

Zafrana sa ikke om HP Enterprise ville ta over denne delen av selskapet, men nevnte selskapet som en platina-partner. Samtidig understrekte han at de splitten er reell, og at de oppleves som forskjellige selskaper.

– Vi er absolutt separate selskaper, og vil nok kun møtes hos kunden sammen.

Møter de mindre kundene

De nye arbeidsstasjonene fra HP er absolutt siktet inn på profesjonelle, og langt unna HP Incs tradisjonelle kundebase. Denne delen av selskapet er kanskje den som enklest kunne falt inn i begge selskaper, men Wood understreker at de må møte alle kundene likt.

– Selv om vi jobber med enorme film-studioer og store organisasjoner er vi like avhengige av mindre selskaper og enkeltmannsforetak. Mange av disse møter de samme utfordringene og er under det samme tidspresset som de store. Vi lager først og fremst god teknologi som kan brukes i begge sammenhenger, og de mindre kundene trenger like mange hestekrefter under panseret som de store. Og disse kundene er nok lettere å treffe under HP Inc.