Hva kan vi lære av TED?

KRONIKK: Vi har mye å hente på å skape en møteplass som engasjerer brede faggrupper og appellerer til mer sunn fornuft, skriver Cathrine Klouman.

Publisert Sist oppdatert

TED (Technology, Entertainment, Design) ble stiftet i 1984 av Richard Wurman og Harry Marks, og opprinnelig var dette tiltenkt som et enkeltstående arrangement. Det hele startet i California, med utspring i Silicon Valley. Først i 1990, ble TED en årlig foreteelse, og etter hvert har vi fått TED også i Europa og Asia.

Mange har blitt begeistret for TEDs form og innhold. Det er en stor variasjon i temaer som formidles, og da gjerne i form av historiefortelling fra scenen. Bidragsyterne får maksimum 18 minutter på å fremføre sin ide, og det legges stor vekt på engasjement og kreativitet. TED har trukket til seg en mengde kjente navn som Nicholas Negroponte, Bill Clinton, Bill Gates, Bono og Larry Page, for å nevne noen. Forskere, musikere, filosofer, religiøse ledere, filantroper med mer har etter hvert stått på scenen.

TEDTalks formidles gratis via TED.com og Youtube, og mer en 1.700 talks er tilgjengelige. Disse har blitt sett mer enn en milliard ganger over hele verden under mottoet "ideas worth spreading". Visjonen til TED sier blant annet; "We believe passionately in the power of ideas to change attitudes, lives and ultimately, the world". Samtidig skal det nevnes at ikke alle er like begeistret for visjonen og måten dette drives på, og TED har etter hvert måtte tåle kritikk knyttet til blant annet elitisme, høy deltagerpris og få kvinnelige talere.

Jeg tror TED har mye for seg, og vet at TEDTalks har mange lyttere i Norge, samt også lokale TEDx-arrangementer. Det første gikk av stabelen i Bergen i 2010, og i fjor deltok mer enn 350 personer. Det er noe besnærende enkelt med TEDs måte å skape engasjement på, nytenking og en tverrfaglig arena.

Digitalisering av Norge er satt høyt på agendaen. Digital utvikling påvirker oss både som privatpersoner og som ansatte, ledere og bedriftseiere. På tvers av bransjer og bedrifter, offentlige og private organisasjoner har vi behov for å lære, dele og reflektere. Det er vanskelig å se hvor mye den digitale utviklingen vil påvirke oss selv på mellomlang sikt. Jeg tror det kunne hatt verdi for mange å ha en åpen arena for å spre digitale ideer og erfaringer.

Hva om vi kunne skape en felles læringsarena for å fremme digital utvikling i Norge? Basert på et liknende konsept som TED, ville vi kunne åpne møteplassen for bidragsytere fra tverrfaglige miljøer og mange ulike organisasjoner. Som Beate Karlsen påpeker i en kronikk i DN 29/9: "Teknologiske nyvinninger er ofte komplekse i den forstand at de er sammensatt med bakgrunn fra flere fagdisipliner. Det er nødvendig med mange ulike eksperter som gir sine bidrag, for å få teknologien til å fungere".

Tror man på visjonen til TED, kan det være mye å hente i å skape en møteplass som engasjerer brede faggrupper og appellerer til mer sunn fornuft. I sin tur kan dette bidra til å endre holdninger, kompetanse og kanskje også gjennomføringsevne.

Vi har mye erfaring i Norge knyttet til digitale tjenester, og vi har suksesshistorier blant annet fra banksektoren. Befolkningen er langt fremme i bruk av teknologi og "devicer". Samtidig har vi et stykke å gå for å få til det samme løftet som Estland har fått til (e-Estonia). Det er unektelig imponerende hva man har fått til i et lite land ved å samle seg om felles visjon og mål. Skal Norge bli et e-samfunn, må vi ha en tydeligere visjon og en plan for hva som skal gjøres.

La oss bruke kunnskapen vår til å ta et samlet løft for digital samfunnsutvikling. Her vil gjerne vi i Dataforeningen spille en rolle, som politisk nøytral aktør og nettverk for it-profesjonelle. Jeg vil gjerne høre din mening om dette.

Cathrine Klouman er styreleder i Den norske dataforening